گزارش مرکز آمار از آخرین نرخ تورم در دی ماه: ۳۲.۲ درصد

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، مرکز آمار اعلام کرد: نرخ تورم سالانه دی ماه به ۳۲.۲ درصد رسید که نسبت به ماه آذر ۱.۷ درصد افزایش یافته و برای خانوارهای شهری و روستایی با افزایش ١.۷ و ٢.٠ واحدی، ٣٢.۲ و ٣٢.۵ درصد بوده است.

بر این اساس، نرخ تورم نقطه‌ای در دی ماه در مقایسه با ماه قبل ١.۴  درصد افزایش یافته و به ٤٦.۲ درصد رسیده است. یعنی خانوارها بطور میانگین ٤٦.٢ درصد بیشتر از مدت مشابه سال قبل برای خرید یک مجموعه کالاها و خدمات یکسان هزینه کرده­‌اند.

نرخ تورم نقطه‌ای گروه عمده خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات با افزایش ٢ واحد درصدی به ۵٩.٩ درصد و کالاهای غیر خوراکی و خدمات با افزایش ١.٢ واحد درصدی به ٣٩.٩ درصد رسیده که برای خانوارهای شهری و روستایی با ١.۳ و ١.۸ واحد درصد افزایش نسبت به ماه قبل ٤۵.۵ و  ٤٩.۸ درصد بوده است.

در گروه خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل در گروه شیر مربوط به پنیر و تخم مرغ، گروه روغن‌ها و چربی‌ها، کره و گروه میوه و خشکبار شامل موز و انار است. در گروه کالاهای غیر خوراکی و خدمات مربوط به مبلمان و لوازم خانگی، انواع شوینده، بخاری گازی، گروه تفریح و فرهنگ ،گل طبیعی، لوازم تحریر، پوشاک و کفش بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند.

همچنین درگروه‌ گوشت قرمز و ماکیان ،مرغ ماشینی و در گروه سبزیجات ،گوجه فرنگی، فلفل دلمه و کاهو نسبت به ماه قبل کاهش قیمت داشته اند.

دامنه تغییرات نرخ تورم سالانه در دی ماه ٩٩ برای دهک‌های مختلف هزینه‌ای از ٢٩.۸ درصد برای دهک اول تا ٣٩.٣ درصد برای دهک دهم بوده است.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressi

انتهای پیام