شیل قادر به رقابت با نفت ایران نیست/ بعید بودن بازگشت سریع بایدن به برجام

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، رضا قریشی با اشاره به اینکه ریاست جمهوری ترامپ تاریکترین واقعه دوران معاصر بوده به ایلنا گفت: بزرگترین مزیت بایدن برای ایران این است‌ که وی ترامپ نیست و خطر درگیری نظامی از سوی آمریکا کمتر شده است. همچنین ترس از تحریم‌های ثانویه بخصوص برای آنهایی که حضور محسوسی در بازارهای آمریکا ندارند کاهش یافته است.

وی افزود: نگران رقابت نفت شیل با ایران نیستم. چرا که در مقابل قیمت ۶۰ دلاری آمریکا ،ایران چنان تخفیفی به خریداران می‌دهد که شیل قادر به رقابت نخواهد بود. ضمن اینکه متحد بزرگ در کاخ سفید یعنی ترامپ را از دست داده و به جای وی کسی آمده که در اولین روز ریاست، طرح خط لوله کی استون را که بنابود نفت شیل کانادا را به آمریکا بیاورد ملغی کرده است.

این استاد اقتصاد سیاسی ادامه داد: اما انتظار بازگشت سریع آمریکا به برجام را نداشته باشید. ضربه تحریم‌ها بخصوص "فشارحداکثری" به مردم و اقتصاد ایران وارد می‌شود. در حال حاضر ایران نمی‌تواند نفت بفروشد و کالاهای مورد نیاز را وارد و پول‌های بلوکه شده را آزاد کند. لذا منطق حکم می‌کند برای بازگشت به برجام و رفع تحریم‌ها پیش قدم شود. چراکه منتظر ماندن برای پا پیش گذاشتن بایدن،باری از دوش مردم و اقتصاد ایران برنمی‌دارد!

قریشی گفت: البته اروپا برای بازگشت به برجام به آمریکا فشار خواهد آورد. چین و روسیه هم مایل به این کار هستند و آن را بخشی از تنش زدایی در منطقه می دانند. بایدن چندان هم برای مانور آزاد نیست.ضمن اینکه برای اروپایی‌ها هم بازگشت به برجام مهمترین اولویت نیست و روابط دوستانه با آمریکا مهمتر است.پس بی تردید بخاطر ایران با کاخ سفید سرشاخ نخواهند شد. لابی اسرائیل،عربستان،اسلحه فروشان، نفتی ها و ... هم که سعی در عدم بازگشت بایدن به برجام دارند.

وی افزود: بازار جهانی نفت تابع مؤلفه‌های متعددی است. درشرایط کنونی تقاضا از عرضه بالقوه، عمدتا به علت ویروس کرونا و کاهش فعالیت‌های اقتصادی پایین‌تر است. مشکل ایران رقابت با عربستان و روسیه در زمینه عرضه است. ایران نفت را با چنان تخفیفی می‌فروشد که برای خریدار جذاب شود و به طرق مختلف ردپا را می‌پوشاند و چراغ خاموش حرکت می‌کند که این روند ادامه خواهد داشت.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: مؤلفه مهم دیگر در کاهش تقاضای جهانی برای نفت، حرکت به سوی انرژی‌های تجدیدپذیر و با بار کمتر گرمازایی است که از مدتی پیش در سراسر جهان آغاز شده و در بلندمدت مهمتر از ویروس کرونا است. هم اکنون شماری از دولت‌ها و شرکت‌های صادر کننده نفت برنامه دارند که در چند سال آینده به درآمد نفت تکیه نکنند.

قریشی گفت: دوره ریاست جمهوری ترامپ در زمینه اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و... تاریکترین واقعه برای جهان در دوران معاصر بوده و اگرچه از کاخ سفید رفته اما "ترامپیسم" تا سالها در آمریکا و جهان باقیمانده است.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام