استاد ایرانی مقیم آمریکا به اتهام لابی‌گری برای ایران بازداشت شد

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از فارس، وزارت دادگستری آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد: بر اساس تحقیقات مشترک این وزارتخانه و پلیس فدرال ،کاوه لطف‌الله افراسیابی به اتهام لابی‌گری مخفیانه برای دولت ایران، بازداشت و پرونده وی در دادگاهی در بروکلین در حال رسیدگی است.

بر اساس این گزارش، طبق اعلام وزارت دادگستری آمریکا افراسیابی از سال ها پیش به استخدام دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل درآمده و مخفیانه فعالیت کرده و در پوشش استاد علوم سیاسی از طریق انتشار کتاب و مقالات عملاً مواضع رهبران ایران را بازتاب داده و درصدد اعمال فشار بر نهاد‌های تصمیم‌گیری آمریکا بوده است.

وی که در دانشگاه بوستون و سایر دانشگاه‌های آمریکا تدریس کرده همچنین به نقض قانون ثبت کارگزاران خارجی متهم شده است.

جان دیمرز دستیار وزیر دادگستری آمریکا در این باره گفت: افراسیابی بیش از 10 سال به عنوان کارشناس بی‌طرف و منصف در خصوص ایران به کنگره، روزنامه‌ نگاران و مردم آمریکا معرفی شده اما همزمان کارمند مخفی حکومت ایران و دفتر دائم این کشور در سازمان ملل بوده و بابت انتشار تبلیغات آنها پول دریافت کرده است.

براساس این ادعا، افراسیابی بصورت عامدانه از ثبت اطلاعات به عنوان کارگزار خارجی طبق مفاد قانون ثبت کارگزاران خارجی نزد دادگستری آمریکا خودداری کرده است.

وزارت دادگستری آمریکا برای تأیید ادعاها مستنداتی ارائه نکرده و در صورت اثبات جرم، وی به بیش از ۱۰ سال حبس محکوم خواهد شد.

افراسیابی در آذر ۹۱ با اشاره به بدرفتاری‌هایی که پلیس آمریکا با وی در آن زمان داشته، اتهام وارده را دفاع از حقوق ایرانی‌ها و فلسطینی‌ها اعلام کرده بود.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام