تبعات منفی دخالت غیرقانونی بر۶۰ میلیون سهامدار / جذابیت سهام‌ کم ریسک

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، جواد عشقی‌نژاد با بیان اینکه زمانی، کل سهامداران این بازار کمتر از پنج میلیون و فعالان آن کمتر از یک‌میلیون نفر بودند و موضع‌گیری‌ها، دخالت‌ها و سخنان غیرکارشناسی اثر بسیار ناچیزی داشتند به تسنیم گفت: اکنون آمار سهامداران به حداقل 60 میلیون نفر رسیده و دامنه هرگونه دخالت غیرقانونی یا موضع‌گیری غیر کارشناسی این جمعیت زیاد را دربرمی گیرد که جدای آثار منفی بر وضعیت اقتصادی خانوارها و افراد، تهدیدی بالقوه برای اقتصاد ملی است و پیامدهای ناخوشایند سیاسی و اجتماعی زیادی هم ایجاد می‌کند.

وی افزود: مداخله‌ها به‌جای آنکه تأثیر مثبتی در بازار داشته باشد، آسیب‌های فوری و مشهودی برجای می‌گذارد. البته عوارض منفی این دخالت‌ها فقط کوتاه‌مدت نیست بلکه در میان‌ و بلندمدت نیز آسیب‌هایی را به بازار تحمیل خواهد کرد. مسئولانی که عزم کاهش چالش‌های بازار و سهامداران را دارند، باید اولویت را به جلب و تقویت اعتماد مردم بدهند و برای تحقق این هدف محوری، پیشگیری از هر مداخله غیرقانونی در بازار از سوی هر مقام و نهادی، اهمیت غیرقابل‌ اغماض دارد.

مدیرعامل سرمایه گذاری مدبران اقتصاد ادامه داد: یک‌ نهاد خودانتظام کاملاً حرفه‌ای و با هدف و برنامه مشخص برای بازار سرمایه تعریف‌ شده اما گاهی مداخله‌ها و اظهارنظرها، ضربه‌های جبران‌ناپذیری به این بازار وارد می‌کند. البته آنان حتی اگر از شفاف‌سازی اهداف هم خودداری کنند، افکار عمومی، دیر یا زود به پشت پرده رفتار آنان پی برده و انگیزه‌ آنان را شناسایی خواهند کرد.

عشقی‌نژاد با اشاره به نامه نایب‌رئیس مجلس به مقامات قضایی جهت برخورد با شرکت‌های بورسی متخلف عنوان کرد: ساز و کار کشف جرم‌های بورسی را قوانین موجود تعریف کرده‌اند و اگر جرم احتمالی هم رخ‌داده، بهتر است اجازه دهیم کشف جرم از مسیر قانونی پیش‌بینی‌شده انجام شود زیرا رویکردهای دیگر موجب سلب و تضعیف اعتماد سهامداران می‌شود.

وی اضافه کرد: قوه مقننه با حساسیت ویژه و بجایی، پیگیر کشف دستورات مغایر با قوانین مصوب است و با سرپیچی کنندگان از این قوانین برخورد می‌کند. مطالبه بازار سرمایه از نمایندگان این است که قوانین بورسی را کاملاً مراعات کنند و با پرهیز از ورود به حوزه‌ای که در فهرست وظایف قانونی آنان نیست از هرگونه موضع‌گیری جنجالی خودداری کنند و منافع سهامداران و آرامش بازار را به مخاطره نیندازند.

عشقی‌نژاد تصریح کرد: اکنون بسیاری از فروشندگان سهام تحت تأثیر فشارهای روانی ناشی از مداخلات غیرقانونی، صف فروش تشکیل داده‌اند اما در نبود این فشارهای روانی بر مبنای تحلیل و منطق عمل می‌کردند و حاضر نمی‌شدند سهام را شتابزده و با قیمت‌های نازل بفروشند. فعالان حرفه‌ای‌تر در همین وضعیت ناخوشایند بازار به خریداران سهام تبدیل شده‌اند و خریدهای آنها هم بازده مناسبی داشته‌ زیرا سهام‌ کم ریسک جذابیت زیادی دارند. شایسته است مردم صبوری کنند و سهام‌ بنیادی را نگهدارند تا از بهبود وضعیت شاخص‌ها در آینده بهره‌مند شوند.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام