توسعه فروشگاه های "افق" از تقویت ناوگان تا فروش اینترنتی / فاصله رقبا

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، مهدی بهمن‌ آبادی درخصوص فرایند تامین و لجستیک کالا در افق کوروش گفت: پیش از اینکه بازه‌های ماهانه آغاز شود بر اساس پیش‌بینی‌ها از بازار، میزان نیاز کالا برای فروش را مشخص می‌کنیم. سپس با توجه به موجودی کالا در انبارها و استراتژی بلندمدت نگهداری موجودی در انبارها، نیاز شرکت به اقلام مختلف تعیین و این نیاز به تامین کنندگان اعلام می‌شود و آنها هم میزانی که می‌توانند تامین‌ کنند را اعلام می‌کنند.

وی افزود: پس از این کار و قبل از آغاز ماه، درخواست‌های نهایی شده را بارگذاری می‌کنیم و تامین کنندگان با این اقدام کاملا می‌دانند در کدام انبار از کدام کالا و به چه میزانی نیاز داریم. پس از نهایی شدن درخواست‌ها تقاضا از طریق یک پورتال به تامین کنندگان اعلام می‌شود و در طرف دیگر تامین کننده هم میزانی که می‌تواند تامین کند را تائید می‌کند و سپس به انبارهای افق کوروش ارسال می‌شود. در انبارها هم کالاهای ارسال شده پس از کنترل کیفیت، دریافت و پذیرش می‌شود.

این مقام مسئول درخصوص اینکه آیا بازه‌های زمانی 6 ماهه و یکساله هم در نظر گرفته می شود، عنوان کرد: دقیق­ ترین پیش‌بینی که انجام و به تامین کنندگان اعلام می‌شود یک ماهه است. توسعه بر اساس بازه‌های 6 ماهه نیز در دستور کار است تا زمانی که با تامین کننده مذاکره می‌کنیم با لحاظ کردن شرایط 6 ماه آینده هم باشد. البته بخشی از این کار را آغاز کرده‌ایم و با بعضی از تامین‌کنندگان براساس چهار ماه پایانی سال هماهنگی صورت گرفته ولی به صورت عام این کار برای همکاری با تمام تامین کنندگان هنوز صورت نگرفته و امیدواریم این شرایط را در آینده نزدیک بتوانیم بصورت کامل اجرایی کنیم.

بهمن آبادی درخصوص محل ارسال کالاها توسط تامین کنندگان توضیح داد: در سراسر ایران 30 انبار داریم که 11 انبار مربوط به زنجیره سرد و 19 انبار زنجیره خشک است و در استان‌های مختلف قرار دارند. فروشگاه‌ها مجهز به انبار نیستند و عمده فضای این فروشگاه‌ها برای چیدمان کالا و ارائه به مشتریان استفاده می‌شود. اگرچه برخی از آنها ممکن است انبارک‌هایی داشته باشند. تامین­ کنندگان، کالاها را برای انبارهای مرکزی ارسال می­ کنند و وابسته به برنامه­­ ریزی­ های فروش، کالا از انبار مرکزی به فروشگاه ­ها ارسال می ­شود.

وی درباره فرایند ارسال کالا به فروشگاه ها گفت: تقریباً 600 خودرو برای حمل کالا از انبارها به فروشگاه استفاده می‌شود که حدود نیمی از آن بصورت اجاره به شرط تملیک تجهیز شده و در اختیار رانندگان قرار گرفته است. این خودروها بصورت اقساطی به رانندگان داده می‌شود آنها هم اقساط را از محل درآمدی که با جابجایی کالا از انبار به فروشگاه های افق کوروش بدست می آورند به مجموعه بر می‌گردانند. ضمن اینکه این رانندگان در دوره‌ فعالیت از سوی مجموعه حمایت می‌شوند و کار و درآمد آنها تضمین شده است. بخش دیگری از فرایند ارسال کالا توسط افرادی صورت می‌گیرد که مالک خودرو هستند و با قرارداد همکاری دارند. در مواقع خاص هم در صورت نیاز در کنار این ظرفیت از شرکت‌های ترابری استفاده می‌کنیم.

معاون برنامه ریزی افق کوروش در پاسخ به سوال چرا از ظرفیت پخش گلرنگ برای ارسال کالا استفاده نمی‌شود؟ تصریح کرد: موضوع پخش با کاری که افق کوروش انجام می‌دهد کاملا متفاوت است. از انبارهای مشخص کالاها را به فروشگاه‌های مشخصی ارسال می‌کنیم و در این فرایند دو هزار تنوع کالا جا‌بجا می‌شود. محموله‌ای هم که برای هر فروشگاه ارسال می‌شود نزدیک به 3 تن است که به اندازه بار استاندارد یک خودروی 6 تنی است. شرکت‌های پخش ویزیتور دارند و بر اساس سفارش‌هایی که می‌گیرند کالا ارسال می‌کنند و تنوع کالایی آنها هم عموما کمتر است و خودروها با نرخ کمتری پر می‌شوند. این در حالی است که بهره‌وری خودروها نزدیک به 100 درصد است. سیستم توزیع کالای افق کوروش تنها مختص به ارائه خدمات به 2300 فروشگاه افق کوروش است و ساز و کار فعالیت این سیستم با پخش کاملا متفاوت است.

بهمن آبادی درخصوص ارائه راهکار برای نارضایتی رانندگان از اتفاق‌های تاخیر در تخلیه یا بارگیری کالا افزود: این موضوع در بخش ارسال کالا از طرف تامین کننده به انبارهای افق کوروش رخ می ­دهد. خودروهایی که در این بخش استفاده می‌شود مربوط به سیستم افق کوروش نیست و تامین کننده بار را ارسال می کند. ولی در بخش دیگر که کالا از انبارهای افق کوروش به فروشگاه‌ها ارسال می‌شود تقریبا مشکلی نداریم. این اتفاق‌ها عموما به دلیل محدودیت‌ هایی که برای ارسال از سوی تولید کننده وجود دارد رخ می‌دهد. این ناهماهنگی‌ها گاهی باعث می‌شود در یک روز انبار کم کارتر باشد و در روزی دیگر خودروهایی که با تاخیر رسیده‌اند، همزمان با خودروهای همان روز تخلیه شوند. در کل حدود 10 هزار تخلیه ماهانه در انبارها داریم و اگر از فرایند تخلیه در این انبارها 100 خودرو دچار مشکل شوند، یک درصد از کل را شامل می شود. مواقعی که ناهماهنگی‌ها رخ می‌دهد تمامی همکاران سعی می کنند مراعات بیشتری کنند تا رانندگان هم دچار مشکل کمتری شوند و با تعامل بین نمایندگان و رانندگان کار پیش رود.

برنامه‌های توسعه‌ای آتی از تقویت ناوگان حمل و نقل تا توسعه انبارها

وی با بیان اینکه متناسب با توسعه فعالیت‌های افق کوروش، ناوگان حمل و نقل هم باید توسعه پیدا کند، گفت: سال جاری هم تولید خودروهایی که نیاز داریم کاهش پیدا کرد و هم قیمت خودروها افزایش پیدا کرد و نتوانستیم به دلیل محدودیت‌هایی که تحمیل شد طبق برنامه پیش برویم. اما در حال مذاکره با برخی از شرکت‌های تولید کننده خودرو هستیم تا بتوانیم خودروهای مناسبی را خریداری کنیم که از نظر کیفیت پاسخگوی نیاز مجموعه باشند. تا اواخر سال جاری و یا اوایل سال آینده خودروهای مورد نیاز را تامین خواهیم کرد.

این مقام مسئول ادامه داد: ناوگان حمل و نقل افق کوروش 600 دستگاه خودرو دارد که از این میان حدود 60 درصد به شکل اجاره به شرط تملیک است. این تعداد شامل 200 دستگاه خودروی مربوط به زنجیره انتقال کالای خشک و 150 دستگاه خودروی مربوط به زنجیره انتقال کالای سرد است. در حدود 20 درصد از این ناوگان بصورت قراردادی است که دائم کار می‌کنند. بخشی از فرایند انتقال هم به دلیل اینکه ممکن است نوساناتی وجود داشته باشد در صورت نیاز از سوی باربری‌ها تامین می ­شود.

بهمن آبادی درخصوص آخرین اقداماتی در دستور کار توضیح داد: یکی از برنامه‌ها این است که بتوانیم اطلاعات بهتری را با تامین‌کنندگان به اشتراک بگذاریم و به واسطه آن شرایط مناسب‌تری برای تامین کالا ایجاد شود. همچنین برای توسعه انبارها برنامه‌ریزی کرده‌ایم و اخیرا هم در همین راستا انباری در آق‌قلای استان گلستان افتتاح کردیم و برای افتتاح انبار در استان‌های دیگر هم برنامه داریم. اواخر سال جاری انبار دیگری را هم در قم افتتاح خواهیم کرد. در اوایل سال آینده انبار دیگری را هم در استان کرمان راه‌اندازی می‌کنیم.

وی در مورد قابلیت انبارهای سرد و خشک افق کوروش عنوان کرد: کالاهای موجود در فروشگاه را می توان به دو دسته خشک و سرد تقسیم بندی کرد. بخشی از این کالاها مانند لبنیات و فرآورده‌های گوشتی و منجمد هستند که در انبارهای سرد نگهداری می‌شود و کالاهای دیگری که ماندگاری بالایی دارند در زنجیره خشک قرار می‌گیرند. انتقال کالای سرد به دلیل اینکه همواره باید تازه باشند بصورت یک روز در میان به فروشگاه‌ها صورت می‌گیرد و این بازه زمانی برای کالاهای خشک بصورت میانگین سه تا چهار روز یک بار انجام می‌شود.

شرایط جذب راننده با تحویل خودرو بصورت اجاره به شرط تملیک

معاون برنامه ریزی افق کوروش درخصوص شرایط جذب رانندگان با تحویل خودرو بصورت اجاره به شرط تملیک تصریح کرد: با این شیوه بخش عمده ­ای از مبلغ خودرو را شرکت پرداخت می ­کند و رانندگان 25 تا 30 درصد از ارزش کامیونت، آورده برای این کار فراهم می کنند. وام مناسب و تقریبا قرض‌الحسنه‌ای هم داده می‌شود. برای جذب رانندگان با این شیوه سخت‌گیری زیادی وجود ندارد و تنها ارزیابی‌هایی صورت می‌گیرد تا مشخص شود افراد، صلاحیت و تخصص لازم را داشته باشند. خیلی اوقات جذب این رانندگان به واسطه معرفی توسط سایر رانندگانی که در مجموعه فعالیت می‌کنند صورت می‌گیرد و در صورتی که نیاز بیشتری وجود داشته باشد از طریق درگاه‌های اطلاع‌رسانی شرکت فراخوان داده می‌شود.

فاصله رقبای اینترنتی با آمارهای افق کوروش

بهمن آبادی با اشاره به وضعیت فروش اینترنتی افق کوروش نسبت به سایر رقبا گفت: در زمینه فروش اینترنتی از زمانی که این کار شروع شده توانستیم به بیش از چهل هزار سفارش تحویل شده در روز دست پیدا کنیم که این میزان بسیار قابل توجه است. دومین مجموعه‌ای که در حوزه فروش آنلاین FMCG فعالیت می­ کند، فاصله زیادی دارد. این کار نزدیک به هفت ماه است آغاز شده و در این مدت توسعه خوبی صورت گرفته و به زودی تعداد سفارش‌ها به صد هزار سفارش در روز خواهد رسید. در حال حاضر حدود هشتصد فروشگاه به سامانه فروش اینترنتی ما متصل هستند.

وی با بیان اینکه تنوع کالاها در اکالا بیشتر از افق کوروش است، افزود:  در فروشگاه‌های افق کوروش به دلیل محدودیت‌ها در حدود 2100 قلم کالا ارائه می شود. مشتریان می‌توانند زمان ارسال را انتخاب کنند. سریع ترین بازه تحویل یک ساعته است ولی بازه‌های زمانی دیگر را هم می­ توانند ثبت کنند و در آن زمان کالاها را تحویل بگیرند.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام