امکان بعید واگذاری مفت دولت و نگاه متفاوت رییس جدید/ ظرفیت ۲ میلیونی شاخص

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محسن عباسی استاد دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به وضعیت بورس و سیاست انتخاباتی اعلام کرد: دیگر همه می‌دانند اعتمادها از بورس سلب شده و دوره‌ سرمایه‌گذاری در این بازار به یک هفته هم نمی‌کشد.

در این شرایط رشد پایدار در بورس اتفاق نمی‌افتد. سرمایه ها در بازار رسوب نمی‌کند و تامین مالی صورت نمی‌گیرد. برآیند اتفاقات این چند ماه باعث کاهش افق سرمایه گذاری به دلیل نامشخص بودن آینده‌ بازار شده است. بازار سقوط نمی‌کند اما رشد هم نمی‌کند و مرتبا درحال نوسان است.

شاید این نوسانات اذیت کننده هستند اماخبر خوب این است که در صورت بهبود تقاضا و برگشت اعتماد، دوره نوسان می‌تواند به سرعت به یک موج صعودی پایدار منجر شود. تنها راه برگشت اعتماد فقط و فقط تزریق نقدینگی به بازار است. چشم بازار از ضعف تقاضا ترسیده و تنها راه بهبود وضعیت بازار تزریق نقدینگی است که به نظر می رسد در نهایت توسط دولت روحانی صورت خواهد پذیرفت اما چرا؟

روحانی یکبار با برجام نتوانست انتظارات را برآورده کند، شاید اثرات اقتصادی عدم موفقیت در برجام برای مردم خیلی فوری و ملموس نبود اما اثرات زیانبار بورس مردم زیادی را درگیر کرده و در حال تبدیل شدن به نقطه‌ ضعف اعتدالیون و اصلاح طلبان است و جبهه اصولگرا نیز دقیقا از همین باب در حال وارد شدن به گود انتخابات هستند و سوپرمن‌ هایی با وعده‌های حمایت از بورس پا به انتخابات خواهند گذاشت.

در این شرایط اگر بورس تا انتخابات منفی بماند، روحانی یک اسب زین کرده و آماده را به دولت بعدی هدیه داده است و یک کارنامه‌ اقتصادی بد برای حزب اصلاح طلب و اعتدال بر جاگذاشته است. با این قیمت‌های جذاب، بورس می‌تواند تا ۴ سال آینده دولت بعدی را بیمه کند و فضا را برای انتخاب راحت و مجدد رییس جمهور بعدی برای دوره‌ ۴ ساله‌ دوم هم هموار نگه دارد.

بعید است دولت روحانی بورس را اینگونه تمام و همه چیز را مفت واگذار کند. شاخص بورس تا پایان دولت روحانی یکبار دیگر ظرفیت ۲ میلیونی شدن و حتی بیشتر را داشته باشد. بورس هم از منظر قیمتی و هم از منظر سیاسی این توانایی را دارد. حزب اعتدالیون و اصلاح طلبان برای اینکه در سپهر سیاسی باقی بمانند باید بورس را احیا کنند در غیر این صورت یک مهره‌ همیشه سوخته خواهند ماند.

هر لحظه امکان تغییر و زیر و رو شدن بورس وجود دارد زیرا هر لحظه امکان تزریق پول توسط دولت وجود دارد. چشم‌ها به دولت و عملکرد است زیرا فعلا بزرگترین بازیگر بازار سرمایه است. دولت انگیزه دارد تا به میدان بیاید.

به دانش و جدیت دهقان  دهنوی رییس جدید سازمان بورس ایمان دارم. نگاه وی به بورس عملگرا و متفاوت خواهد بود. قطعا راهبردها مبتنی بر جلب اعتماد و ثبات در بورس خواهد بود و امید می رود بتواند دولت را جهت حمایت همه جانبه و تزریق نقدینگی به بورس متقاعد کند.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام