لزوم نوسان شاخص در محدوده مشخص برای ایجاد کف حمایتی مناسب صعود

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، شرکت مشاور سرمایه گذاری ابن سینا مدبر (اماکو) با بررسی روند معاملات آخرین روز کاری این هفته بازار سهام اعلام کرد: معاملات اولین روز کاری پس از انتخاب رئیس جدید سازمان بورس در حالی به پایان رسید که شاخص کل با کاهش 0.6 درصدی به سطح یک میلیون و 207 هزار واحد و شاخص هم وزن با کاهش 0.5 درصدی  به 424  هزار و 721 واحد رسیدند.

اگر چه نباید فراموش کرد بطور معمول، سهامداران در آخرین روز کاری هفته، محافظه‌کارانه‌تر عمل می کنند و واکنش اصلی بازار به انتخاب سکان‌دار جدید بورس شاید شنبه هفته آتی رقم بخورد.

نگاهی کلی به روند هفته‌های اخیر بورس حکایت از آن دارد که در حال حاضر به دلیل کمبود نقدینگی، بازار قدرت و ظرفیت لازم برای شروع یک روند صعودی را ندارد. شاید بهترین شرایط برای سهامداران آن باشد که شاخص‌ کل برای مدتی حتی کوتاه در محدوده مشخص نوسان کند تا با ایجاد یک کف حمایتی مناسب، آمادگی لازم را برای صعود کسب کند. تحت این شرایط در صورت بهبود تقاضا و برگشت اعتماد، دوره نوسان می‌تواند به سرعت به یک موج صعودی پایدار منجر شود.

در پایان معاملات پر نوسان امروز،  نمادهای" فارس، فملی، شستا " بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل داشتند. ارزش معاملات بورس و فرابورس 11.4 و 3.3 هزار میلیارد تومان بود. بیشترین ارزش معاملات سهام امروز متعلق به نماد " شستا" به مبلغ  657 میلیارد تومان بود.

در گروه بانکی نمادهای " وبصادر، وبملت " پر عرضه ظاهر شدند و با قیمت های منفی 1.87 و 0.49 درصد به کار پایان دادند. در گروه فلزات اساسی معاملات " فولاد، فملی" با قیمت های منفی 0.09 و 1.37 درصد به پایان رسیدند. نمادهای گروه  پالایشی  همچون" شتران، شپنا، شبندر " که در ابتدا پر عرضه ظاهر شدند مورد توجه اهالی بازار قرار گرفته و در نهایت سبز رنگ شدند و نمادهای "شتران، شپنا" به صف خرید نیز رسیدند. در گروه خودرویی نماد های"خودرو ،خساپا" روز پر عرضه ای را تجربه کردند  و با قیمت های منفی 2.25 و 2.3 درصد به کار پایان دادند.

وضعیت بازارهای جهانی و رقیب:

سومین روز هفته کاری میلادی در بازارهای جهانی، معاملات کامودیتی‌ها با نوسانات اندک همراه شدند. مس در محدوده 7967 دلار، روی به 2640 دلار و هر انس طلا به 1847 دلار رسید. هر بشکه نفت برنت در محدوده 56.03 دلار معامله می‌شود و قیمت نفت خام WTI  نیز به 53.02 دلار در هر بشکه رسیده است.

بررسی بازارهای رقیب نیز نشان می­ دهد نرخ هر دلار آمریکا در محدوده 24 هزار و 350 تومان معامله می‌شود. صرافی ملی نرخ دلار را 23 هزار و 410 تومان اعلام کرد. قیمت سکه نیز حدود 10 میلیون و 900 هزار تومان گزارش شده است.

بررسی چند رویداد:

محمدعلی دهنوی در جلسه دیروز شورای عالی بورس، جایگزین حسن قالیباف اصل شد . وی در جلسه صبح امروز با حقوقی‌ها اعلام کرد: در ایران بار اصلی تامین مالی بر دوش بانک‌ها بوده اما اکنون انتخاب کرده ایم بازار سرمایه را به عنوان تامین کننده مالی اقتصاد حمایت کنیم و توسعه دهیم.

یزدی‌خواه نماینده مردم تهران در مجلس گفت: دولت با عملکردهای دستوری باعث شد وضعیت سهام و بورس نابسامان شود. مدتی شاهد بودیم حباب بورس هر روز بزرگ و بزرگ‌تر می‌شد و بعد به یک باره دولت با بی تدبیری، حباب بورس را ترکاند. بی تدبیری‌های دولت باعث شده سرمایه‌های مردم در بورس به نصف و حتی کمتر از نصف کاهش یابد.

عباس یعقوبی مدیر عملیات بازار شرکت بورس کالا از راه اندازی تالار حراج باز برای مبادله کالاهایی که به زمان رقابت بیش تر نیاز دارد، خبر داد.

سیامک حاج سید جوادی  مشاور بین المللی انجمن سنگ ایران گفت: ۵۶ میلیون تن تبادلات جهانی در صنعت سنگ وجود دارد که ایران تنها ۱.۵ میلیون تن از این تبادل را داشته و از این میزان ۹۰۰ هزار تن بصورت بلوک صادر و حدود ۴۹۰ هزار تن بصورت سنگ فرآوری شده صادر شده است.

عبدالرضا شیخان دبیر انجمن سیمان، قطع همزمان گاز و برق کارخانجات را عامل اصلی افت تولید و گرانی اعلام کرد و گفت: قیمت‌گذاری دستوری، حیات این صنعت را به مخاطره انداخته و موجب رونق دلالی شده است.

مرکز آمار اعلام کرد: نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به دی ۹۹ برای خانوار‌ها به ۳۲.۲ درصد رسید.

صندوق بین‌المللی پول در جدیدترین به روزرسانی گزارش دورنمای اقتصادی جهان پیش‌بینی کرد میانگین قیمت هر بشکه نفت در سال ۲۰۲۱ به ۵۰ دلار می‌رسد که ۲۰ درصد بالاتر از میانگین قیمت سال ۲۰۲۰ خواهد بود اما همچنان کمتر از میانگین سال ۲۰۱۹ است.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام