پیشنهادات مدیرعامل "امین" به رییس جدید سازمان بورس

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، سلمان خادم المله با بیان اینکه پس از استعفای حسن قالیباف اصل از ریاست سازمان بورس، محمد علی دهقان دهنوی سکاندار این سازمان شد، اعلام کرد: وی معاون وزیر اقتصاد بود و در بانک مسکن نیز سابقه عضویت در هیات مدیره داشت. ضمن قدرانی از زحمات قالیباف اصل برای بازار سرمایه و عرض تبریک به دهقان دهنوی، چند نکته مهم پیشنهادی که می تواند در اولویت های اصلی سازمان قرار گیرد، ارائه می شود.

ایجاد تعادل بین بخشی و تعامل مناسب با سایر بخش های مهم اقتصادی از جمله بازار پول که با توجه به رشته تحصیلی و سوابق کاری و حضور در وزارت اقتصاد بسیار حائز اهمیت است. این موضوع می تواند با سرعت بیشتری پیگیری و عملیاتی شود. در کنار آن حضور مستمر رییس سازمان در جلسات هیات دولت که می تواند به عنوان یک مطالبه اصلی اهالی بازار سرمایه پیگیری شود.

توجه بیشتر به توسعه و تعمیق رویکرد تامین مالی در بازار سرمایه از طریق روش های مختلف در کنار نقدشوندگی بازار و رونق معاملات ثانویه که به دلیل ورود نقدینگی مناسب به بازار در طی سال جاری صورت گرفته، لازم است صورت گیرد. همچنین ایجاد ارتباط مثمر بین بازار سرمایه و بخش واقعی اقتصاد از جهت تامین مالی بنگاه ها، موسسات و شرکت های خصوصی بسیار ضروری و حیاتی است. در این خصوص استفاده از ظرفیت انواع اوراق و ابزارهای تامین مالی اسلامی در کنار سایر روش های مرسوم و متداول می تواند زمینه ساز حرکت اقتصاد در فضای رکودی فعلی باشد.

طبق شواهد علمی مسیر توسعه و پیشرفت اکثر بازارهای مالی و بورس های معتبر در جهان از طریق بکارگیری گسترده انواع ابزارهای مالی نوین شامل انواع مشتقات مالی (از جمله قراردادهای آتی و اختیار معاملات)  و ابزارهای جدیدی مانند فروش تعهدی (فروش استقراضی) می گذرد. این موضوع می تواند از نظر کارایی عملیاتی و اطلاعاتی آثار فراوان مثبتی را در بازار سرمایه داشته باشد و در شرایط فعلی و با توجه به نوسانات شدید صعودی و نزولی بازار، توسعه و استفاده از این ابزارها اقدامی در جهت ثبات و تعادل بازار باشد.

ایجاد هماهنگی و همکاری فی مابین نهادهای مالی و شرکت های کارگزاری با بخش های مبتنی بر فناوری اطلاعات بازار سرمایه در جهت گسترش و رونق معاملات و همچنین جلوگیری از مشکلات احتمالی برای سرمایه گذاران بر طبق تجربیات حاصل شده در چند ماه ابتدایی سال جاری از نکات مهم دیگری است که پیشنهاد می شود رییس جدید به آن توجه داشته باشند.

با توجه به تجربیات موفق جهانی پیشنهاد می شود، توجه به بهبود زیرساخت‌های مبتنی بر فن‌آوری اطلاعات در کل مجموعه بازار سرمایه و توجه به آموزش و تربیت منابع انسانی در بازار به عنوان دو راهبرد اصلی مدنظر قرار گیرد و قطعا این دو موضوع می توانند در آینده دو بال پرواز و اوج گیری بازار سرمایه در عرصه اقتصادی باشند.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام