ویژگی‌های امنیتی ایران‌ چک جدید و ‌۱۰۰ هزار تومانی اعلام شد

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، بانک مرکزی اعلام کرد: انتشار ایران چک ۱۰۰ هزار تومانی جدید با تصویر میدان گازی پارس جنوبی در پشت اسکناس و با بهره‌گیری از فناوری‌‌های نوین و پیچیده چاپ اسناد امنیتی انجام شده که امکان جعل را به میزان بسیار قابل توجهی کاهش می‌دهد. طراحی خطی، چاپ برجسته، واترمارک، نخ امنیتی با قابلیت تغییر رنگ و ... مختصات و ویژگی‌های منحصر به فرد ایران‌چک جدید است.

کاغذ به کاررفته بازتاب نور ماوراء بنفش را منعکس نمی‌کند و در سطح آن از الیاف فلورسنتی نامرئی استفاده شده که زیر نور ماوراء بنفش در چهار رنگ قابل مشاهده است. بخش هایی از طرح و شماره سریال‌ها با استفاده از مرکب فلورسنتی چاپ شده زیر نور ماوراء بنفش به رنگ‌های سبز و طلایی مایل به زرد قابل مشاهده است.

مشخصات و ویژگی های نسل جدید ایران چک ۱۰۰ هزار تومانی :

طراحی خطی: طراحی تمام ایران‌چک‌ها به صورت خطی و با استفاده از نرم‌افزارهای امنیتی انجام گرفته و هر خط، حامل اطلاعات مربوط به رنگ خود بوده امادر نمونه‌های جعلی،خطوط از ترکیب نقاط رنگی تشکیل شده‌اند و به راحتی به‌وسیله ذره بین قابل تشخیص هستند.

طراحی خطی سه بعدی (متالین): طراحی ویژه‌ای که در آن نقشه ها به صورت برجسته به نظر می‌آیند.

طرح مکمل: این طرح در برخی ایران چک‌ها به صورت تصویری با عدد ارزشی ایران‌چک به صورت ناقص در دو روی آن چاپ می‌شود که در مقابل نور همدیگر را تکمیل و طرح واحدی تشکیل می‌دهند.

چاپ برجسته: این چاپ به آسانی با انگشتان دست، قابل لمس و شناسایی است.

چاپ با مرکب متغیر رنگی: در پشت ایران چک عدد ۱۰۰ با استفاده از مرکب پیشرفته‌ای که قابلیت تغییر رنگ دارد چاپ شده است و در صورت حرکت و تغییر زاویه ایران چک، تغییر رنگ عدد ۱۰۰ از طلایی به سبز به راحتی قابل مشاهده است.

ریزنوشته (میکروپرینت): نوشته‌های بسیار ریز که با ابزار بزرگنمایی قابل مشاهده است و تنها به وسیله دستگاه‌های چاپ امنیتی چاپ می‌شوند.

واترمارک: تصویر سه بعدی بخشی از کاخ تچر (تخت جمشید) و عدد ۱۰۰ به صورت روشن (الکتروتایپ) در خمیر کاغذ قرار گرفته و در مقابل نور قابل رویت است.

نخ امنیتی پنجره‌ای با رنگ متغیر: این نخ به شکلی درون کاغذ قرار گرفته است که قسمتی از آن نمایان و قسمتی دیگر در بطن کاغذ مخفی شده و با قرار دادن در مقابل نور تمام نخ دیده می‌شود که دارای پوشش رنگی ویژه‌ای بوده و با تغییر زاویه ایران‌چک، رنگ آن از طلایی به سبز تغییر می‌کند. همچنین بر روی نرخ عبارت لاتین IR IRAN و تصویر نقشه ایران درج شده است.

چاپ با مرکب درخشان: در چاپ قسمتی از طرح پشت ایران چک از مرکبی درخشان استفاده شده که در حالت عادی به راحتی قابل رویت نیست اما با حرکت و تغییر زاویه ایران‌چک، تلألو و درخشندگی آن به وضوح نمایان خواهد شد.

مرکب فلورسنت: نوعی مرکب که در چاپ افست بخش‌هایی از زمینه به کار گرفته و با تابش نور ماوراء بنفش، بازتاب نور شدید دارد و به رنگ طلایی مایل به زرد تغییر می‌کند.

شماره سریال: چاپ شماره سریال‌ها با استفاده از مرکب قرمز و آبی فلورسنت انجام شده که تحت تابش نور ماوراء بنفش به رنگ‌های طلایی مایل به زرد و سبز تغییر رنگ می‌دهند.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressi

انتهای پیام