پیش‌بینی کسری ۳۲۰ هزار میلیارد تومانی و ابر تورم ۶۰ درصدی در لایحه بودجه

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، علی مروی درباره افزایش هزینه های جاری دولت در لایحه بودجه سال آینده به فارس گفت: رشد مخارج جاری و هزینه‌های دولت در لایحه بودجه 1400 نسبت به سال جاری حداقل 60 درصد و بین 250 تا 350 هزار میلیارد تومان خواهد بود.لذا برای جبران آن مجبور به استقراض از بانک مرکزی می‌شود که منجر به تورم بیش از 65 درصد خواهد شد.

وی افزود: قرار بود وابستگی هزینه‌های جاری دولت به نفت 10 درصد کاهش یابد اما محقق نشده که باعث بیماری هلندی یعنی کاهش تولید به همراه تورم می‌شود. با افزایش مخارج دولت ،نسبت درآمد مالیاتی به هزینه‌های جاری کاهش یافته که مجبور شده سهم درآمدهای نفتی را افزایش دهد.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: به هیچ وجه اصلاحات مجلس در بودجه کافی نیست و رسماً بحث‌های بودجه‌ای به مسیرهای انحرافی کشانده شده است و با اجرای آن در سال آینده ابرتورمی بالای 65 درصد ایجاد می‌شود چون شکاف عمیقی بین دخل و خرج دولت به چشم می‌خورد که عمده آن صرف پرداخت حقوق و دستمزد کارکنان می‌شود.

مروی درباره پیش فروش اوراق نفتی هم گفت: این پیش فروش محقق نخواهد شد.چراکه بازار بدهی در اقتصاد ایران عمق ندارد اما دولت حدود 300 هزار میلیارد تومان پیش بینی درآمد از محل اوراق پیش فروش نفی و سایر اوراق دولتی انجام داده و برای فروش اوراق در سال آینده حدود 130 تا 140 هزار میلیارد تومان پیش‌بینی کرده و در لایحه بودجه قید کرده، می‌تواند اختیار افزایش آن تا 200 هزار میلیارد تومان را داشته باشد!

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام