۴ تصمیم مهم برای تغییر دامنه نوسان از منفی ۲ تا مثبت ۶ ، حجم مبنا و ...

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محمدعلی دهقان دهنوی بر اساس مصوبه شورای عالی بورس از تغییر دامنه نوسان خرید و فروش سهام بین منفی 2 و مثبت 6 درصد خبر داد و گفت: تصمیمات شورا پس از 72 ساعت قابلیت اجرا دارد که از شنبه 25 بهمن ماه این تغییر اعمال می شود.

وی افزود: تغییرات حجم مبنا هم در اختیارات سازمان بورس قرار گرفت تا متناسب با شرایط بازار، تغییراتی اعمال شود. اختیار انتشار اوراق اختیار فروش تبعی به ناشران و الزام سهامداران عمده نیز به سازمان بورس داده شد. همچنین اعتبار خرید کارگزاری ها به 60 درصد پرتفوی تغییر پیدا کرد.

این مقام مسئول ادامه داد: کاهش دامنه نوسان به منفی 2 درصد به این دلیل است که سرمایه گذاران فرصت بیشتری برای بررسی و تحلیل وضعیت سهام داشته باشند و ارزش دارایی ها از بین نرود. به منظور جلوگیری از رفتارهای غیرمنطقی به دنبال ارتقای سیستم ها هستیم و نظارت بطور مستمر ادامه دارد. اکنون پرونده های زیادی وجود دارند که وارد فرایند قضایی شده است.

دهقان دهنوی به ماده ۱۸ قانون توسعه ابزارها اشاره و عنوان کرد: کالاهایی که در بورس کالا عرضه می شوند از شمول قیمت گذاری خارج می شوند و امید می رود با هماهنگی و تعامل دستگاه های مختلف، شاهد توسعه و تعمیق بازار سرمایه باشیم.

وی با اشاره به اینکه سهامداران حقیقی باید انتظارات را بصورت نظام مند و در چارچوب های قانونی پیگیری کنند، تصریح کرد: اقدامات اولیه به منظور تشکیل کانون سهامداران حقیقی انجام شده و به زودی برای تشکیل کانون سهام داران حقیقی اقدام خواهد شد.

دهقان دهنوی با بیان اینکه توسعه بازار سرمایه نیازمند نهادهایی است که به عنوان بازاریاب، بوس را توسعه دهند، تاکید کرد: این بازاریاب ها همان نهادهای مالی مانند کارگزاری ها، تامین سرمایه ها و سایر نهادها هستند. به این منظور باید فرایند صدور مجوزهای نهادهای مالی تسریع و تسهیل شود. در همین راستا، دستورالعمل بازنگری خواهد شد تا بستر توسعه بازار سرمایه فراهم شود. عرضه سهام شرکت های جدید و آزادسازی بخش سوم سهام عدالت نیز متناسب با شرایط بازار انجام خواهد گرفت.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام