نظر قائم‌مقام و معاون بورس کالا درباره ظرفیت های فولاد مبارکه

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، رضا محتشمی‌پور در بازدید از خطوط تولید فولاد مبارکه گفت: بازدید از این مجموعۀ صنعتی بزرگ فرصت مناسبی برای آشنا شدن با مسائل ریز حوزۀ تولید بود بویژه اینکه فولاد مبارکه یکی از بزرگ‌ترین عرضه‌کنندگان بورس کالا و بازارهای کالایی و از مهم‌ترین تولیدکنندگان ورق بسیاری از صنایع بشمار می‌رود.

وی افزود: این بازدید فرصت خوبی بود برای هم‌فکری دربارۀ رفع بعضی از مشکلاتی که ممکن است در فرایند عرضۀ کالاهای این مجموعه بزرگ در بورس بوجود آید. صنایعی مثل فولاد مبارکه معمولا نیاز به مقررات انعطاف‌پذیری دارند که نیاز آنان در بازار را تأمین و تنوع محصولات آنان را پشتیبانی کند و اینها همه باید در تدوین مقررات لحاظ شود. البته تدوین‌کنندۀ اصلی و تنظیم‌کنندۀ اصلی مقررات بازار فولاد وزارت صنعت است که با این وزارتخانه ارتباط و همکاری‌های زیادی در حوزۀ بازارهای کالایی داریم و شاید فرصتی باشد برای اینکه بتوانیم در جاهایی که نیاز است در تنظیم مقررات بهتر عمل کنیم.

محتشمی پور تصریح کرد: برخی از ظرفیت‌های موجود در فولاد مبارکه برای اینکه به بازار برسد نیازمند آن است برای آن طبق ساز و کارهای موجود فکری اندیشیده شود برای مثال در حوزۀ ورق رنگی مشکلاتی برای عرضه وجود دارد که ارائۀ راهکار برای رفع مشکل آن کار پیچیده‌ای نبوده و ظرفیت‌های مقرراتی فعلی بازار امکان رفع این گلوگاه‌ها را داده است. فولاد مبارکه مجموعۀ با ارزشی برای اقتصاد است البته با همکاری بیشتر اگر هم مواردی هنوز نیاز به اقدام بیشتر داشته باشد، می‌توانیم آن را انجام دهیم.

جواد جهرمی معاون عملیات و نظارت بر بازار شرکت بورس کالا نیز گفت: پیش از این موضوعات مختلفی درخصوص فولاد مبارکه مطرح بود. یکی از آنها محصولات کیفی بود و نیازهایی که باید در فروش محصولات کیفی در نظر گرفته شود. امروز شاهد بودیم که وقتی یک محصول کیفی تولید می‌شود چه فرایندهای اضافه‌ای برای آن اعمال می‌شود و فولاد مبارکه چه خدمات دیگری را باید در نظر بگیرد . این موارد را می‌توانیم در سیاست‌گذاری در نظر بگیریم.

وی با تأکید بر ظرفیت‌های فولاد مبارکه در تولید ورق‌های کیفی افزود: مصرف‌کنندگانی که ورق کیفی نمی‌خواهند می‌توانند نیاز را از سایر تولیدکنندگان تأمین کنند و تأمین ورق صنعت لوازم‌خانگی و خودرو که جزو صنایع استراتژیک هستند توسط فولاد مبارکه صورت بگیرد. این امر رشد و شکوفایی صنایع پایین‌دستی را به همراه خواهد داشت. اگر بخواهیم در اقتصاد پیشرفت کنیم باید فولاد مبارکه‌های بیشتری داشته باشیم اما متأسفانه به این شرکت‌ها در ماه‌ها و سال‌های گذشته بی‌مهری‌هایی شده است.

جهرمی ادامه داد: باید کمک کنیم این طرح‌های توسعه ادامه پیدا کند و فولاد مبارکه‌های بیشتری داشته باشیم تا سرریز سود حاصل این شرکت‌ها به اقتصاد برگردد و زمینۀ افزایش اشتغال فراهم شود. از سویی دیگر با توجه به مسئولیت‌های اجتماعی شرکت‌ها، شهرهای اطراف آنها بتوانند به سطحی از رفاه برسند. مقرر شده مشکل فروش برخی از محصولات که طبق سیاست‌های دولت در چندماهه گذشته ایجاد شده با بررسی موضوع و موجودی انبارها، تصمیم‌گیری شود تا کمکی در حوزۀ فروش به فولاد مبارکه داشته باشیم. "فولاد" در بین شرکت‌های تولیدکنندۀ ورق تنها شرکتی است که کل محصولات را در بورس عرضه می‌کند و اگر سایر تولیدکنندگان ورق هم اقدام به عرضه کنند، قطعا فشار از روی فولاد مبارکه برداشته می‌شود و بازار به تعادل می‌رسد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام