تحلیل تکنیکال شاخص با دو خط حمایت قوی / اثر رویدادهای ارزنده اما دیده نشده

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، مینا یوسفی کارشناس و مدرس بازارسرمایه درباره آخرین وضعیت بورس و شاخص به بورس پرس اعلام کرد: شاخص کل از مرداد و پس از تکمیل یک 5 موجی شارپ و رسیدن به اوج در کانال 2.1 میلیون واحدی، اصلاحی فرسایشی را آغاز کرده که هنوز این الگو ادامه دار و تکمیل نشده است.

با اجرای قوانین متعدد و دخالت های دستوری در بازار، بارها سعی شد جلوی این ریزش گرفته شود اما وضعیت بدتر شده است. قانون اخیر دامنه نوسان نامتقارن نیز به داد شاخص نرسید و باید همچنان این اصلاح تکمیل و الگو تکمیل شود. فقط زمانبر تر و فرسایشی تر شده است.   وضعیت فعلی شاخص را بخواهیم شرح دهیم به نظر می رسد ریز موج های اخیر بیشتر از نوع اصلاح زمانی باشند و حدود یک تا دو ماه دیگر زمان بخواهیم تا یک موج خوب در جهت رشد اتفاق بیفتد. 

نهایتا دو حمایت قوی را برای بازار مشخص شده که نزدیک هستند یکی حوالی کانال 1.2 و دیگری 1.12 میلیون واحد که همپوشانی حمایت های متعدد است. باید دید به این دو سطح چه واکنشی خواهیم داشت. بازار امروز به دلیل تشویق نابجای مردم عادی در زمان اشتباه توسط دولت به بورس بدون در نظر گرفتن عواقب مهم و نهایتا عدم اعتماد و زیان های تلخ چند ماه اخیر نیاز به بهبود و خبرهای خوب از جنس اعتماد زایی دارد.

این روزها بازار قفل شده و صف فروش ها پابرجا است در حالی که دولت در حال فروش اوراق در بازار است و دقیقا مشخص نیست چه زمانی به این داستان پایان می دهد. اما حجم اوراق فعلا بالا است و اگر بازار به سمت رشد برود دیگر خواهانی برای این اوراق نیست.

پس سناریو اول این است که بازار صف فروش بماند تا فرصت برای فروش اوراق توسط دولت فراهم شود و این ظلم به سهامداران است. کاهش نرخ بهره بانکی یکی از رویدادهای موثر می تواند باشد که موجب ورود نقدینگی به بازار می شود. بازارهای جهانی نیز مدت ها است با رشدهای قابل توجهی همراه شده اند که بازار اثر این رشد های فزاینده را هنوز ندیده است.

مس، روی، متانول، اوره، نفت و... همگی در اوج هستند و چه حیف که بازار به خود نمی آید. دلار تقریبا نوسانات محدود دارد و از رشد و ریزش های شارپ آن دیگر خبری نیست که می تواند موثر باشد. فروش های عالی شرکت ها و گزارش های خوب صنایع مختلف نیز هنوز در قیمت نمادها خودنمایی نکرده و بازار با این P/E بسیار ارزنده ای کاش درگیر مسایل سیاسی نشود و راه منطقی را پیش بگیرد. به علاوه اقدامات و راهکاری های مثبت پیشنهادی سازمان بورس باید سریع تر عملی شود . روند تایید افزایش سرمایه ها از محل تجدید ارزیابی نیز با سرعت بیشتری اعمال شود.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام