گزارش امروز بورس و متغیرهای موثر در تداوم ریسک سیاسی و آینده بازار سهام

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، شرکت مشاور سرمایه گذاری ابن سینامدبر (اماکو) با بررسی روند معاملات سومین روز کاری این هفته بازار سهام اعلام کرد: در جریان معاملات امروز، شاخص کل با کاهش 0.66 درصدی به سطح یک میلیون و 214 هزار واحد و شاخص هم وزن با کاهش 0.25 درصدی به  سطح 436 هزار واحد رسیدند.

شرایط نابسامان بازار و انتقادات به دولت درخصوص عدم اتخاذ تدبیر مناسب در بازار سرمایه همچنان ادامه دارد. تداوم شرایط فعلی بازار و عدم ورود نقدینگی از نظر مالی و اجتماعی می تواند به یک بحران قابل توجه تبدیل شود. آن هم در شرایطی که قیمت های جهانی در حال افزایش هستند و در داخل به دلیل کاهش قیمت ها، بازار سهام به لحاظ P/E در نقطه قابل قبولی قرار گرفته  است.

حتی واکنش خاصی نسبت به اخبار افزایش سرمایه ها بخصوص از محل تجدید ارزیابی ها صورت نمی گیرد. برخی از تحلیلگران معتقدند جهت گیری معاملات و افزایش فشار فروش ناشی از ترس و نا اطمینانی نسبت به سیاست های خارجی است. صحبت های اخیر مسئولان در خصوص تمایل بیشتر ارتباط با شرق، اظهارنظرهای سه کشور اروپایی درخصوص ساخت اورانیوم در ایران، طرح مجلس برای مقابله با عدم اجرای تعهدات طرف‌های غربی برجام و در نهایت ماه‌های پایانی دولت فعلی ایران که به احتمال بسیار زیاد توافق جدیدی صورت نخواهد گرفت و  یا حتی عدم انجام مذاکره در مورد برجام ازجمله دلایلی هستند که منجر به تداوم ریسک سیاسی خواهند شد. 

اگر چه بر اساس این دیدگاه، موضوع سیاست خارجی تا چند ماه آینده قاعدتا باید باعث افزایش قیمت سهام به دلیل افزایش قیمت ارز ( ناشی از کمرنگ‌تر شدن چشم‌انداز مثبت سیاست خارجی با اظهارنظرهای طرفین درخصوص برجام و تحریم‌ها) شود. موضوع مهم دیگر که بر آینده بورس اثرگذار خواهد بود انتخابات 1400 است زیرا که قدرت سهامداران و ضریب نفوذ بازار سرمایه از موضوعات مهم قابل طرح در بین کاندیداهای ریاست جمهوری ۱۴۰۰ خواهد بود. با توجه به سابقه تاریخیِ کم‌رونق بودن بازارهای رقیب در ماه‌های منتهی به انتخابات ریاست جمهوری، پیش‌بینی می‌شود بازار سهام تا خرداد ۱۴۰۰ بازدهی بهتری نسبت به سایر بازار‌ها ثبت کند.

در پایان معاملات امروز نماد‌های " فولاد، شستا، فارس، " بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل داشتند. ارزش معاملات بورس و فرابورس 2.6 و 1.6 هزار میلیارد تومان بود. بیشترین ارزش معاملات سهام امروز متعلق به نماد " فملی" به مبلغ  354 میلیارد تومان بود. قفل شدن اکثر نمادهای بزرگ در صف فروش و کاهش معاملات، دلیل پایین بودن ارزش معاملات است.

در گروه بانکی نمادهای " وبصادر، وبملت، وتجارت " به ترتیب با قیمت های منفی 0.39 ،0.77 و 0.36 درصد به کار پایان دادند. در گروه فلزات اساسی معاملات " فولاد ، فملی" با قیمت های منفی و  مثبت 1.85 و 0.8 درصد به پایان رسیدند. نمادهای گروه  پالایشی  همچون "شتران، شپنا، شبندر" با فشار فروش همراه شدند. در گروه خودرویی معاملات نماد "خودرو،خساپا" پر عرضه ظاهر شدند و با قیمت های منفی 0.37 و 0.41 درصد به کار پایان دادند.

وضعیت بازارهای جهانی و رقیب:

اولین روز هفته میلادی در بازارهای جهانی،  معاملات کامودیتی‌ها با نوسانات مثبت همراه شدند. یک ارزیابی از بازارهای جهانی حکایت از این دارد  سیاست‌ های انقباضی که احتمالا  توسط دولت بایدن اتخاذ خواهد شد در کنار تورم انتظاری و عدم افزایش نرخ بهره (تا به امروز) موجب تضعیف بیشتر دلار آمریکا و در نتیجه افزایش قیمت کالاهایی که با دلار قیمت‌گذاری می‌شوند خواهد شد که فلزات پایه و نفت و مشتقات نفتی از جمله مهم‌ترین آنها خواهد بود. گلدمن ساکس نیز در یک پیش بینی از قیمت نفت در آینده اعلام کرده در ماه آینده قیمت نفت به  70 دلار  و تا سه ماه آینده به  75 دلار خواهد رسید.

در معاملات امروز بازارهای جهانی، مس با رکورد شکنی های قابل توجه در محدوده 9000 دلار ، روی به 2905 دلار و هر انس طلا به 1793 دلار رسید. هر بشکه نفت برنت در محدوده 62.6 دلار معامله می‌شود و قیمت نفت خام WTI  نیز به 59.6 دلار در هر بشکه رسیده است.

بررسی بازارهای رقیب نیز نشان می ­دهد نرخ هر دلار آمریکا در محدوده 24 هزار و 900 تومان معامله می‌شود. صرافی ملی نیز نرخ دلار را 24 هزار و 295 تومان اعلام کرد. قیمت سکه نیز حدود 11 میلیون و 300 هزار تومان گزارش شده است.

بررسی چند رویداد:

رئیس مجلس اعلام کرد: اجرای پروتکل الحاقی از روز ۵ اسفند بطور کامل متوقف خواهد شد و هر نوع دسترسی فراتر از پادمان مطلقاً ممنوع و غیرقانونی است. هر نوع همکاری فراپادمانی با آژانس در آینده نیز طبق ماده ۷ مستلزم تصمیم‌گیری مجلس است. ماده ۹ قانون، اجرای دقیق آن را تضمین خواهد کرد.

رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی نتیجه سفر به تهران را بسیار مثبت دانست و گفت: توافق شد ایران همچنان برنامه نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای را ادامه و راستی آزمایی آژانس برای سه ماه تداوم یابد .

طبق اعلام انجمن تولید کنندگان فولاد طی ۱۰ ماه گذشته ، تولید شمش فولاد به ۲۵.۳ میلیون تن رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۱۱ درصد بیشتر است.

قیمت پایه محصولات پتروشیمی از سوی دفتر توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی با افزایش ۵۵۴۱ ریالی به دلار ۲۴۰۴۱۳ ریالی اعلام شد.

امیر هامونی مدیرعامل فرابورس با اشاره به پذیرش۶۰ شرکت و وعده حداقل دو عرضه اولیه تا پایان سال از احتمال تغییر روش واگذاری شرکت‌های متوسط و کوچک خبر داد.

پس از لغو عرضه اولیه ۱۳ درصد سهام فرآوری معدنی اپال کانی پارس در آذر، زمان قطعی این واگذاری برای دومین بار مشخص و مقرر شد، چهارشنبه ۷ درصد از سهام با تغییر دامنه قیمت انجام شود.

ارزش معاملات بورس کالا در ۱۱ ماه گذشته در حالی از ۳۰۰ هزار میلیارد تومان گذشت که بررسی این آمار نشان می‌دهد بیشتر رکوردهای تاریخی این بورس از ابتدای فعالیت از سال ۸۶ تاکنون شکسته شده است.

رئیس بانک مرکزی و سفیر کره جنوبی در ایران در جلسه ای که به درخواست سفارت کره جنوبی برگزار شد در خصوص نحوه جابجایی و مصرف بخشی از منابع بانکی ایران در کره جنوبی توافق کردند.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام