محصول جدید فولاد مبارکه و تولید بیش از ظرفیت اسمی

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، حمیدرضا عظیمیان در میزگرد تخصصی تعاملات دو حوزه فولاد و سنگ‌آهن، چالش‌ها و راهکارهای صادرات در دوره پسا ترامپ اظهار داشت: اخیرا فولاد مبارکه اسلب ۳۰۰ میلیمتری تولید کرده و در کمتر از ۴۸ ساعت شرکت و وزارت نفت اعلام کردند برای انتقال نفت از کف دریا از این اسلب استفاده خواهند کرد.این اسلب در فولاد اکسین نورد شده و در مراحل عقد قرارداد برای این پروژه است.

وی افزود: فولادمبارکه رسالتی قائل است که تمام نیاز صنایع را می‌تواند تامین کند. سال جاری ۷۰۰ میلیون یورو ورق وارد شده اما در صورت نرسیدن به فناوری جدید از دنیا و بازار عقب خواهیم ماند. همیشه در تابستان ، برق مجموعه قطع شده و در زمستان قطعی گاز و سال جاری نیز ۳۰۰ هزارتن عدم تولید به دلیل قطعی برق و گاز وجود داشت.

این مقام مسئول ادامه داد: فولادمبارکه جزو تنها پلنت‌هایی است که واحد گندله سازی ۵.۵ میلیون تنی آن تا ۷ میلیون تن را تولید می‌کند و بزرگترین تولید کننده فولاد اسفنجی بوده و همیشه بالاتر از ظرفیت اسمی تولید می‌کند. زمانی که راهکاری به فولادمبارکه برای تامین نیاز مواد اولیه وجود ندارد به سراغ ایجاد واحد معاونت معدنی می رود. با پروژه نورد گرم ۲ نیاز تمام صنایع تامین می شود.

عظیمیان عنوان کرد: خرید کنسانتره بصورت آزاد در فولادمبارکه مطرح بوده اما بر اساس سهمیه بندی بخش عمده ای از نیاز را دریافت کرده و کسری از بازار خریداری می‌شود اما اگر قرار باشد قیمت بصورت کلی آزاد باشد با مشکل روبرو می شود. تفاوت کیفیت کنسانتره‌ها مشکل ساز است برای واردات کنسانتره نیز به این موضوع فکر شده که سهمیه فولاد هرمزگان حذف و به فولادمبارکه داده و برای آنها کنسانتره وارد شود اما توجیه اقتصادی ندارد.

به گفته وی، یکی از مشکلات بوجود آمده اختلاط است که معدنی ها فولادساز شدند و اول مصرف را کنار گذاشته و سپس نیاز فولادی ها را برطرف می‌کنند. حاشیه سود معدن ۲ برابر فولاد است اما بازهم معدنی ها به سمت فولادساز شدن پیش رفتند. این حاشیه سود بر اساس سرمایه گذاری است که معدنی ها در ابتدا انجام می‌دهند.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام