حمایت مدیر مسئول کیهان از توافق ایران و آژانس و پاسخ به نمایندگان مخالف

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، حسین شریعتمداری در واکنش به اعتراض نمایندگان مجلس درخصوص توافق ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی  اعلام کرد: نیازی به این حجم اعتراض نبود. چرا که این اقدام بدون نظر شورای عالی امنیت ملی انجام نشده است.

توقف اجرای پروتکل الحاقی یکی از دستاوردهای بزرگ مقاومت در برابر زورگویی و باج‌خواهی‌ آمریکا و متحدان است. این اقدام مجلس که برگرفته از نظر حکیمانه رهبر انقلاب بوده و از همراهی دولت نیز برخوردار است، نمونه‌ای از معامله دو سر برد برای ایران است.

امروز که در ادامه اجرای طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها به یکی از نقاط حساس آن یعنی توقف اجرای پروتکل الحاقی رسیده‌ایم، آمریکا و اروپا بر سر دوراهی قرار گرفته‌اند که هر کدام را انتخاب کنند برای ایران پیروزی قطعی و برای حریف باخت خواهد بود.

اگر همه تحریم‌ها را لغو کنند به انتظارات برجامی رسیده‌ایم و شکست سنگینی به حریف وارد کرده‌ایم اما در صورت لغو نشدن، امتیازاتی که سخاوتمندانه و بلاعوض اعطا کرده بودیم، پس می‌گیریم که توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی مهمترین آنها است.

دیروز تعداد قابل توجهی از نمایندگان مجلس که طرح هوشمندانه اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها را تهیه و تصویب کرده بودند، بعد از مشاهده متن توافقنامه‌ای که شب قبل میان سازمان انرژی اتمی ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به امضاء رسیده بود،اعتراض و آن را با آنچه در متن طرح آمده بود، مغایر ارزیابی کردند.

طبق توافق انجام شده، ایران از امروز اجرای پروتکل الحاقی را متوقف و  ۳ ماه اطلاعات برخی فعالیت‌ها و تجهیزات نظارتی را که در پیوست مشخص شده ضبط خواهد کرد و در این مدت آژانس به این اطلاعات دسترسی نخواهد داشت. چنانچه ظرف ۳ ماه تحریم‌ها به طور کامل لغو شد،ایران این اطلاعات را در اختیار آژانس می‌گذارد. در غیر این صورت برای همیشه پاک خواهد شد.

گنجاندن این بند در توافق اگرچه به‌نظر می‌رسد ضرورتی نداشته و می‌تواند این شبهه را پدید آورد که قانون مصوب مجلس درباره توقف اجرای پروتکل الحاقی را با خدشه روبه‌رو کند ولی در عمل، مانعی در مسیر اجرای مصوبه مجلس نیست.

به گفته نمایندگان، آمریکا و متحدان که طی ۵ سال گذشته از انجام تعهدات شانه خالی کرده‌اند، چگونه طی سه ماه آینده به تعهدات بر می گردند؟!

نگرانی نمایندگان معترض در حالی بود که طبق توافق، خودداری ایران از اجرای پروتکل الحاقی به سه ماه بعد موکول نشده بود بلکه به کاهش تعهدات مطابق آنچه در مصوبه مجلس آمده است ادامه می‌دادیم و اگر آمریکا و اروپا طی ۳ ماه آینده همه تحریم‌ها را لغو می‌کردند به تعهدات باز می‌گشتیم و اگر همچنان به نقض تعهدات ادامه می‌دادند، اقدامات کاهشی را تا پایان تمامی آنها دنبال می‌کردیم.

طبق اظهارات رهبر معظم انقلاب، اختلاف‌نظرهاقابل حل است و باید دو طرف، قضیه را با همکاری یکدیگر حل کنند و نباید رها یا تشدید شود که نشان‌دهنده دوصدایی باشد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام