الگوی متفاوت "وبصادر" در تامین مالی صنعت پتروشیمی با کاهش ۴ درصدی هزینه

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، امیر یوسفیان در حاشیه همایش تخصصی حمایت از ساخت داخل در صنعت پتروشیمی درخصوص الگوی متفاوت تامین مالی بانک صادرات گفت: این بانک قصد دارد زنجیره تامین مالی در صنعت پتروشیمی ‌را با استفاده از اعتبارات اسنادی ریالی به نحوی سامان دهد که دیگر نیازی به تنزیل آنها نباشد و چرخش اعتبارات اسنادی ریالی این بانک در بخش‌های مختلف اقتصاد، گشایش‌ های بیشتری را در زنجیره تامین مالی موجب شود.

وی افزود: در شرایط فعلی دیگر نظام بانکی نباید از الگوهای قدیمی ‌برای تامین مالی استفاده کند و باید راهکارهای جدید آزموده شود. پس از تحریم‌ها دیگر یوزانس، فاینانس و ریفاینانس از مبادلات تجاری در ایران حذف و موجب شده تا قیمت تمام شده کالا و مواد اولیه به شدت افزایش یابد و به همین دلیل کمتر تولیدکننده‌ای کالا را بصورت نسیه می‌فروشد و این امر موجب شده تا قدرت خرید تولیدکنندگان کاهش و مراجعه آنها به نظام بانکی افزایش یابد.

این مقام مسئول ادامه داد: به همین دلیل بانک صادرات با رونمایی از طرح طراوت جانشینی برای یوزانس، فاینانس و ریفاینانس عرضه کرده و با استقبال بسیار مناسبی هم روبرو شده است به طوری که در ۱۰ ماه سال ۹۹ بیش از ۳۵ هزار میلیارد تومان اعتبارات اسنادی ریالی از سوی این بانک صادر و تنزیل شده که نقش مهمی‌ در تامین زنجیره مالی بخش‌های مختلف اقتصادی داشته است.

یوسفیان عنوان کرد: بانک صادرات با طرح طراوت، نسیه‌فروشی را احیا و با ساز و کار این طرح، سرمایه در گردش را برای خرید و فروش، جایگزین یوزانس و ریفاینانس کرده و از طرح طراوت توسعه هم اعتبار لازم را  برای خرید ماشین‌آلات در قالب فاینانس در اختیار متقاضی قرار می‌دهد و در سررسید اعتبارات اسنادی می‌توان بصورت ۳۶ ماهه از این اعتبارات استفاده کرد.

به گفته وی، شرایط خرید مواد اولیه بصورت اعتباری و یکساله در بانک صادرات فراهم شده و ریسک فروش کالا بصورت نسیه در این روش اندک است و در صورت تنزیل اعتبارات اسنادی ریالی، امکان دریافت  نقدی اعتبار هم فراهم است. ضمن اینکه ریسک اعتبارسنجی مشتریان هم کاهش یافته و بانک دغدغه این مسئله را برای مشتریان به حداقل رسانده است.

یوسفیان تصریح کرد: این بانک در پی آن است که اعتبارات اسنادی ریالی گشایش شده توسط بانک صادرات تنزیل نشود بلکه با چرخش این اعتبارات اسنادی در بخش‌های مختلف اقتصادی و صنعتی ضمن احیای منش نسیه‌ فروشی، اعتبار به نحو بهتری بوجود آید. چنانچه این الگو به روش مطلوبی عملیاتی شود، هزینه سربار هیچ تولیدکننده‌ای برای تامین مالی از این طریق  بیش از ۴درصد نخواهد بود.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام