سر رسید صکوک ۴ هزار میلیارد تومانی باعث بازگشت مالکیت یک دارایی شد

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، غلامرضا ابوترابی از سررسید صکوک اجاره 4 هزار میلیارد تومانی وزارت اقتصاد که بهمن 95 برای آموزش و پرورش منتشر شده بود، خبر داد و اعلام کرد: دارایی مبنای انتشار این اوراق که عرصه ملک مجتمع فرهنگی اردویی باهنر بود پس از پرداخت آخرین اجاره بها و اصل اوراق به وزارت آموزش و پرورش منتقل شد.

در صکوک اجاره تأمین نقدینگی، بانی دارایی را که در حال حاضر از آن استفاده می کند به شخص دیگری (ناشر) می فروشد و مجدد آن را اجاره می کند. بانی توانسته با فروش موقت دارایی مبلغی را جهت رفع نیازهای نقدینگی کسب کند و در پایان عمر اوراق پس از پرداخت آخرین اجاره بها و اصل اوراق این دارایی به تملک بانی باز خواهد گشت.

در بازار سرمایه ایران پس از تصویب قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید در سال 88 تاکنون 98 مورد انواع صکوک به ارزش بیش از 74.2 هزار میلیارد تومان منتشر شده که 45 مورد مجموعاً به ارزش بالغ بر 12.6 هزار میلیارد تومان سررسید و مبالغ اقساط و اصل این اوراق در مواعد مقرر پرداخت شده است.

دولت تاکنون مجموعاً 14 مرتبه از طریق انتشار انواع صکوک (اجاره، مرابحه و منفعت) در بازار سرمایه به ارزش بالغ بر 39.6 هزار میلیارد تومان اقدام به تامین مالی کرده که تا به امروز 4 مورد به ارزش 6.5 هزار میلیارد تومان سررسید شده و مابقی در حال معامله هستند.

در راستای اجرای مصوبه 12 آبان سال 95 هیأت وزیران درخصوص تأمین منابع مالی لازم جهت پرداخت بدهی‌های برخی دستگاه‌های اجرایی و طبق ردیف 2 جدول شماره 3 تبصره 36 قانون اصلاح قانون بودجه سال 95، وزارت آموزش و پرورش صرفاً به عنوان ذی‌نفع و بهره‌بردار مکلف شد برابر ضوابط مندرج در آیین‌نامه نسبت به معرفی دارایی مبنای انتشار و ارائه مدارک و مستندات مورد نیاز اقدام کند که در این زمینه حسب تکلیف محوله، مسئولین وقت آموزش و پرورش نیز اقدام به معرفی ملک اردوگاه باهنر واقع در منظریه تهران کرده و پس از ارجاع موضوع به کارشناس رسمی دادگستری، قیمت عرصه اردوگاه (بدون لحاظ اعیانات و ساختمان ها و تأسیسات) مورد ارزیابی قرار گرفت و نتیجه به کارگروه اجرایی اعلام شد.

البته روش تعیین ارزش دارایی‌های مبنای انتشار اوراق و سایر معیارهای مربوطه با موافقت کارگروه اجرایی انتشار صکوک اجاره (متشکل از نمایندگان وزارت اقتصاد، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، بانک مرکزی، دستگاه بهره بردار و ...) تعیین شده بود. با انتشار اوراق در سال 95 مالکیت دارایی مذکور بر اساس قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید و طبق مفاد قرارداد فروش و اجاره به شرط تملیک به شرکت واسط مالی شهریور سوم (ناشر اوراق) منتقل شد و آموزش و پرورش به عنوان مستاجر از این ملک استفاده می کرد.

تمامی اقساط صکوک اجاره آموزش و پرورش و مبلغ اصل اوراق با هماهنگی های صورت گرفته بین وزارت اقتصاد، وزارت آموزش و پرورش و سازمان برنامه و بودجه در مواعد مقرر پرداخت شده و امروز پس از طی تشریفات قانونی مالکیت اردوگاه باهنر با همکاری معاونت حقوقی وزارت آموزش و پرورش و سازمان ثبت اسناد و املاک و سایر مراجع ذی صلاح به وزارت آموزش و پرورش انتقال یافت.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام