پاسخ مدیر سازمان بورس به واکنش عمده سهامداران به یک اتفاق کوچک

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، سیاوش وکیلی در خصوص واکنش عمده سهامداران به یک اتفاق کوچک به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: بیش واکنش در بازارهای مالی یک رفتار شناخته شده است. با توجه به حضور تعداد زیادی از اشخاص که با تصمیم گیری و رفتار می توانند بر بازار و قیمت ها اثر گذار باشند، موضوع واکنش و رفتار القایی از اهمیت خاصی برخوردار است. بیش واکنشی یکی از ناهنجاری های قابل مشاهده در بازار سرمایه است که پیامدهای مخربی از جمله عدم کارایی بازار را به دنبال دارد و سبب ایجاد و القای جو منفی و  مثبت کاذب بر روند کلی معاملات خواهد شد.

وی افزود: بیش واکنش به معنای انجام رفتارهای هیجانی و سریع بر اساس تغییرات حادث شده در روند معاملاتی و قیمت ها است که بر مبنای تحلیل و استراتژیک معینی صورت نمی گیرد. طبق شواهد موجود و به اعتقاد بسیاری از کارشناسان بازار سرمایه، بخشی از افت شدید قیمت سهام شرکت‌ها و همچنین شاخص های بورسی به رفتار هیجانی معامله‌گران و موضوع واکنش مضاعف برمی گردد.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: عموما سهامداران و تازه واردها بدون دریافت آموزش های لازم در عرصه معاملات بازار سرمایه حاضر می شوند اما باید بدانند رفتارهای هیجانی به دلیل داشتن ضعف در تحلیل بازار است و چیزی به جز ضرر و زیان در پی نخواهد داشت. توجه به تحلیل های تخصصی، عدم پیروی از شایعات، داشتن استراتژیک معاملاتی و پیگیری اخبار از منابع معتبر از جمله راه های جلوگیری از این پدیده بشمار می رود. کنترل رفتار هیجانی می تواند به سرمایه گذاران و سیاست گذاران در عرصه بازار سهام کمک کند تا با ایجاد کارایی لازم در سه سطح عملیاتی، اطلاعاتی و تخصیصی به سمت بازاری شفاف، منصفانه و کارا حرکت کنند.

وکیلی درخصوص اینکه چرا سهامداران به اتفاقات منفی بیشتر از اتفاقات مثبت واکنش نشان می دهند؟ توضیح داد: این مورد فقط به ایران اختصاص ندارد بلکه در تمام دنیا به همین صورت است و به کمک توسعه فناوری و ارتباطات آدم ها نسبت به موضوعات منفی بیشتر واکنش نشان می دهند. در کل اخبار منفی بیشتر برای مردم جذابیت دارد و این ماجرا فقط اختصاص به بورس و اقتصاد ندارد بلکه در تمام ابعاد چه اجتماعی چه سیاسی به همین صورت است.

به گفته وی، اگر به رفتارهای افراد در زندگی روزمره نگاه کنیم خواهیم دید افراد موارد مثبت را  با اطرافیان به اشتراک نمی گذارند چون فکر می کنند اخبار خوب جزء بدیهیات است اما هر موضوع منفی در هر زمینه به شدت بزرگنمایی می شود و همراه با بیش واکنش و رفتار هیجانی باعث آسیب به بازار می شود. کاش این ماجرا یک طرفه بود ولی مفهوم ارتباطات یک مفهوم دوطرفه است وقتی اتفاقی آن طرف می افتد، تصمیم گیرندگان و سیاست گذاران خود را در این تله منفی می اندازند و همدیگر را پوشش منفی می کنند و این قضایا باعث بوجود آمدن شرایط موجود در بازار سرمایه می شود.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام