انتقاد از ارسال خودزرنگ پنداری دولت به بازارها/منابع مالیاتی جدید و دریافتی از بورس

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محسن عباسی با انتشار مطلبی با عنوان "خودزرنگ" پنداری در بازارهای مالی در کانال تلگرامی اعلام کرد: هر کجا پیشرفت دیدید، بدانید که حتما یک نفر فکر‌های بزرگی در سر داشته است. فکرهای بزرگ مسری هستند، روند ایجاد و نیروهای تحت مدیریت یک مدیر را با انگیزه می‌کنند و به نوعی رسوب تفکرات یک مدیر در نیروها و یا افراد زیر دست نمایان می شود.

در اقتصاد نیز همین قانون حاکم است. یک نفر، بزرگ  فکر می‌کند و در پایین دست  موج‌های بزرگتری ایجاد می‌کند. ایلان ماسک و داستان تسلا یکی از داغ‌ترین این موارد است.  آرزوی خودروی برقی و خودران از سال‌ها پیش شکل گرفته بود و تا همین ۱۰ سال پیش خیال‌پردازانه و غیرممکن جلوه می‌کرد.

حالا خودروسازان دیگر سعی دارند جایی در بازار خودروهای برقی پیدا کنند. سکونت در فضا و اینترنت ماهواره‌ای و .... همه زاییده‌ این تفکر بزرگ است که همه‌ بخش‌های اقتصاد را در همه‌ نقاط دنیا (به غیر از ایران‌خودرو  و سایپا!)  به حرکت و فکر واداشته است. این یک تفکر سیستمی است که نشان می‌دهد تفکر انسان‌ها در نهایت در هم تنیده است و هر تفکری، تفکر دیگر را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

حالا مقایسه کنید با مشتری مداری ایران خودرو و سایپا

افکار کوچکی که به دنبال حذف زه کناری، ضبط صوت، قالپاق و ... است را به سایر خودروسازها و به مردم تسری می‌دهد. این تفکر مریض به همه جای اقتصاد سرایت می‌کند. این یک زرنگی تلقی می‌شود و حالا دیگر تبدیل به یک عرف شده است.

در جامعه ای که نمی‌توانید تفکر بلندپروازانه داشته باشید محکوم به سقوط هستید. وقتی با یک دولت بخشنده و سخاوتمند روبرو نباشید، اقدام متقابل انجام می‌دهید. دولت سخاوت را از دست داده و نمی‌تواند یک برنامه ریزی اقتصادی انجام دهد. دولت با اقدامات به اقتصاد سیگنال‌های رفتاری ارسال می‌کند. با تعدد قوانین و تغییر دستورالعمل‌ها می‌خواهد نشان دهد زرنگ است در حالی که باید قانون‌مندی را رواج دهد اما نوعی "خودزرنگ پنداری" را با رفتارها به بازارها ارسال می‌کند. نوسانگیری در بازار ارز، نوسانگیری و عرضه‌ شدید سهام در بورس، جریمه از تردد در ایام کرونا و اینک مالیات از منابعی که واقعا اعداد آن در شان و منزلت دولت و کشوری با این همه ثروت نیست.

منابع مالیاتی جدید:

- مالیات از خانه و خودرو لوکس (مگر یکبار موقع خرید و فروش خودرو و خانه مالیات نگرفتید ؟)

- مالیات از سلبریتی (واقعا به ذهن چه کسی رسیده این مورد!)

- مالیات از اینفلوئنسر اینستاگرام ( به قول مهراب قاسم‌خانی، اپلیکیشن  برای این همه خدمات و سرور و ...هیچ مبلغی نمی‌خواهد آن‌وقت مالیات چه خدمتی را می‌خواهیم بگیرم؟)

اگر گوگل و مایکروسافت و آیفون و ..‌ ایرانی بودند چه مالیاتی می‌شد از مردم جهان گرفت!

حالا نگاهی به منابع مالیاتی دولت در بورس داشته باشیم تا ببینیم منابع جدید مالیاتی با چه تفکری خلق شده اند:

منابع قبلی مالیاتی  فقط در بازار سرمایه ( که به خاک و خون کشیده شد).

- مالیات نقل و انتقال سهام از ارزش معاملاتِ  ۲۰ هزار میلیارد تومانی روزانه بورس (که الان به یک دهم رسیده است).

- مالیات از نهادهای مالی، مالیات افزایش سرمایه و انواع و اقسام کارمزدهای دیگر

مقایسه‌ این دو عدد (منابع مالیاتی جدید و منابع مالیاتی که فقط از بورس دریافت می‌شد) نا همگون و خنده دار است. با این "فکرهای زرنگ "، اقتصاد به سمت آدرس غلط هدایت می‌شود. بازاری با این سطح از ارزندگی و این ظرفیت رها کرده اید و به منابع تخیلی درآمدی می‌اندیشید؟

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام