اولین محموله ۲۵۰ تنی ریل مترو تولید "ذوب" تحویل متروی تهران شد

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، فرنوش نوبخت از تحویل اولین محموله ریل مترو تولید داخل ساخت شرکت ذوب آهن به شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه از قرارداد ۸۰۰ تنی خبر داد و گفت: این ریل‌ها ۲۵۰ تن UIC۶۰ است که برای تعمیر نگهداری خط ۵ متروی تهران و حومه قابل استفاده است.

وی افزود: بخشی از ریل‌های UIC۵۴ خطوط درون‌شهری که برای اولین بار در ایران ساخته شده نیز تا پایان سال تحویل شرکت می‌شود. در حال حاضر بخشی از پله برقی‌ها، ترمزهای قطار، تجهیزات آن و… در شرکت بهره‌برداری متروی تهران بومی‌سازی شده که کمک بزرگی به کاهش هزینه‌های این سامانه حمل و نقلی کرده و گامی اساسی در راستای رونق و جهش تولید ملی برداشته شده است.

این مقام مسئول ادامه داد: طی سه سال گذشته قطعات هندی ریل بیش از ۹۰۰ پله برقی توسط متخصصان داخلی بومی‌سازی شده و کاهش خرابی پله برقی در ایستگاه‌های خطوط هفتگانه متروی تهران نیز مشاهده می شود. سال جاری با همکاری صنایع گسترش ریلی تبریز اقدام به داخلی سازی بخشی از قطعات سوزن شد و طبق قرارداد ۳۰ قلم کالا باید تحویل شرکت بهره برداری متروی تهران می‌شد که تاکنون ۵۰ درصد این قطعات تأمین شده و صرفه‌ جویی ارزی بالایی را برای مترو در پی داشت.

نوبخت عنوان کرد: صفحات سرسره سوزن قطعات یدکی دیگری بود که از تولیدات داخلی استفاده شد و از دیگر قطعات می‌توان به پایه چک ریل نوع اتریشی UIC۶۰، فنر مارپیچی فلزی قطر ۲۲ و طول ۱۲۰ میلیمتر دستگاه روبل (برای هرزگیری تراورس چوبی)، دستگاه نصب غلاف داخلی رولپلاگ مخصوص هرزگیری تراورس های دی وی داگ اشاره کرد که توسط متخصصان داخلی تولید و مورد استفاده قرار گرفته است.  پودر ترمیت که برای اتصال جوشکاری ریل‌ها استفاده می‌شود و تاکنون از فرانسه و آلمان وارد می‌شد را نیز در داخل تولید کردند و توسط کارشناسان آزمایش و مورد تأیید واقع شد.

وی تصریح کرد: در متروی تهران به‌عنوان اولین بهره‌بردار مترو در ایران پس از مصرف تولیدات داخلی می‌توان دیگر متروهای کلان‌شهرها را نیز ترغیب کرد تا از تولیدات داخلی استفاده کنند. همین افزایش تقاضا باعث کاهش مشکلات مترو در خصوص گشایش اعتبار و مسائل ارزی برای تأمین تجهیزات و قطعات موردنیاز برای تعمیر و نگهداری خواهد شد. به همین نسبت صرفه‌جویی ارزی ایجاد می‌شود که خودکفایی ارزی را به همراه داشته و این کار موجب توسعه و پیشرفت تولیدکنندگان داخلی و خدمت به صنعت حمل و نقل ریلی است.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام