پشت پرده ریزش چند ماهه بورس و ضرر مردم / پول هزار میلیاردی ۲۰۰ نفر !

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محسن رضایی با انتقاد از اقدامات دولت در فراز و فرود شاخص بورس در برنامه هم اندیشی تدوین سیاست‌های کلی برنامه هفتم توسعه اعلام کرد: به بورس نگاه کنید که دولت این ظرفیت را درست کرد. در چهار سال اول، دولت روحانی وعده کاهش نرخ تورم و تک رقمی داد . چرا که اگر پول را از دست کار آفرینان و مردم گرفته و به سمت بانک ها برده شود، پول در گردش کاهش و قیمت ها پایین می آید چون دیگر پولی وجود ندارد.

بر این اساس، نرخ سود بانکی را ۵ درصد افزایش دادند. همان سال اول دوم دولت روحانی، قائم مقام بانک مرکزی اطلاعات می داد که نقدینگی ۲۰ تا ۲۵ درصد رشد کرده ولی از آن طرف، کارآفرینان و مردم داد میزدند پولی در دست نیست. پس این نقدینگی کجا می رود؟ این مقام بانکی مدعی شد نقدینگی منجمد شده است. گفتم شما متخصص پول هستید که تنها کالایی است که هیچ‌کس نمی‌تواند آن را زندانی کند.

طی سه سال آینده نقدینگی دو برابر می شود یعنی طی این مدت به اندازه پنجاه سال پول اضافه می شود. حالا پولی که از این طرف وارد بازار می‌شود آیا به همین مقدار کالا و خدمات وارد می شود که توازن را انجام دهد؟ پول را به بانک ها بردند و در سال سوم چهارم دولت هم جشن گرفتند و گفتند اولین دولتی هستیم که تورم را تک رقمی کردیم. درست هم بود و تورم به ۹ درصد رسید اما به چه قیمتی و آیا این کار پایدار بود؟

این تورم باعث بوجود آمدن رکود و بعد ورشکستگی پیدا شد. مالباختگان در سال ۹۶ به خیابان ها ریختند و دولت با تعجب مشاهده کرد همه بانک ها ورشکست می‌شوند. براین اساس آن دریچه ای که پول ها پشت آن سد شده و از بانک ها سرریز می شد را باز کرد و نرخ سود بانکی را افزایش داد و نرخ ارز را هم غلط تعیین کرد.

خوش بینی های افراطی درست کرد و چون فهمیدند بورس در حال صعود است، پول ها را وارد بورس کردند. تقریباً بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ نفر بودند که بیش از هزار میلیارد تومان پول داشتند و با ورود به بورس، شاخص کل از سطح ۱۰۰ هزارتایی تا بهمن همان سال به کانال پانصد هزارتایی رسید.در فروردین و اردیبهشت سال جاری قشر متوسط به بورس ورود کردند حتی اگر وانتی هم داشتند، فروختند و شاخص به سطح یک میلیون واحدی رسید.

تیر و مرداد هم فقرا هم وارد بورس شدند و شاخص به کانال ۲ میلیون واحدی رسید اما دولت اقدام به فروش سهامی که اول خریده بود، کرد و شهریور ۷۰ هزار میلیارد تومان پول از بورس خارج کرد و شاخص را از سطح دو میلیونی به ۱.۲ میلیونی رساند. حال به چه کسانی آسیب وارد شد؟ قشر محروم و مستضعفی که در آخرین مرحله به بورس وارد شده بودند!

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام