ثبت بالاترین رکورد سرعت روی شبکه واقعی ۵G همراه اول

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، آئین رونمایی از سایت 5G همراه اول در برج ستاره ونک دهم اسفند با حضور جمعی از مدیران ارشد اپراتور اول، کارشناسان حوزه ارتباطات و اصحاب رسانه برگزار شد.

مهدی اخوان بهابادی مدیرعامل همراه اول در این مراسم با بیان اینکه ترافیک شبکه همراه ظرف یک سال شیوع کرونا دو برابر شده، اظهار داشت: معمولا کرونا برای شرکت های مختلف مقارن با دورکاری و کاهش فشار کاری است اما در  این اپراتور دقیقا برعکس بود. امکانات ارتباطی برای هر نیازی آماده خدمات دهی بود.

وی افزود: افزایش تقاضا از سمت کاربرها ناگزیر به سمت فناوری های جدید هدایت می کند. 2000 گیگابیت بر ثانیه بیت ریت در شبکه تحمل شد که عددی قابل توجه است. دیتاسنترهای همراه اول در سال جاری چندین برابر سنوات گذشته، ترافیک تولید و به شبکه ملی اطلاعات تزریق کردند. همراه الآن میزبان خدمتی است که سال گذشته وجود نداشت. میزبانی سرویس شاد بصورت کامل روی دیتاسنترهای همراه اول انجام می شود که تروپوت شاد از برخی پیام رسان های مشهور که توسط مردم استفاده می شود، بالاتر است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه تمامی این کارها ظرف چند ماه اتفاق افتاد، ادامه داد: نقش نیروگاهی در اپراتورها نداشتیم اما در همراه اول مدعی هستیم بزرگترین نیروگاه فضای مجازی در اپراتور اول ارتباطی قرار دارد که همان دیتاسنترها هستند و ترافیک قابل توجهی را در شبکه ارتباطی تزریق می کنند.

اخوان بهابادی با اشاره به اجبار حرکت به سمت فناوری 5G عنوان کرد: به هیچ وجه کار نمایشی در همراه اول انجام داده نشده و تا جایی که می شد از شبکه 4G و 4.5G نهایت استفاده شد و الآن نیاز به 5G وجود دارد. بر همین اساس نخستین سایت نسل پنجم در جوار حرم رضوی و دیگری در نقطه دیگری از مشهد راه اندازی شد. تا انتهای سال علاوه بر تهران در اصفهان، شیراز، اهواز و تبریز سایت ها روشن شده و خدمت واقعی در اختیار مشترکان قرار می گیرد که هر کسی دسترسی به این شبکه داشته باشد.

وی با بیان اینکه آزمایش 3.8 گیگابیت بر ثانیه روی 5G همراه اول انجام شد، اضافه کرد: البته تعداد دیوایس های 5G در داخل کم است اما مثل دوران 3G و 4G مشکل دیوایس حل می شود و مردم می توانند به سرعت متصل شوند. سرمایه گذاری در 5G متفاوت است و نواحی تحت پوشش سایت های آن محدود خواهد بود. سرمایه گذاری مورد نیاز بسیار بیشتر و قابل توجه تر است و بنابراین انتظار به عنوان همراه اول، حمایت دولت و مجلس از سرمایه گذاری اپراتورها در 5G است.

مدیرعامل همراه اول تصریح کرد: توسعه در ICT سر بزنگاه ها به یاری می آید و اگر سرمایه گذاری های گذشته به موقع انجام نشده بود، هنگام مواجهه با کرونا مشخص نبود چه اتفاقی می افتاد. اواخر سال گذشته کسی تصور نمی کرد 12 میلیون دانش آموز روی یک پلتفرم میزبانی شوند و در کلاس های درس شرکت کنند. این اتفاق می تواند در آینده و در موضوعات مختلف تکرار شود و لذا اگر سرمایه گذاری ها انجام نشده باشد، باعث نارضایتی می شود.

اخوان بهابادی با بیان اینکه امروز استفاده از اینترنت و فضای مجازی جزو ضروریات زندگی شده، گفت: هنگام قطعی برق که مدتی قبل در تهران اتفاق افتاد، گزارشی از بازخوردهای مردم فرستادند و جالب بود مکان هایی که سایت های همراه کار می کرد موضوع برای مردم قابل تحمل بود اما جاهایی که سایت ها قطع شده بود، اعتراض به شدت بالا بود. همراه اول کارهای تحقیقاتی خوبی در زمینه 5G از سال 96 با دانشگاه های برتر انجام داده و اکنون نیز همکاران در مرکز تحقیق و توسعه مشغول پژوهش هستند تا بومی سازی خوب و مناسبی اتفاق بیفتد.

مرتضی طاهری بخش معاون فنی و توسعه شبکه همراه اول هم با بیان اینکه مسیر سختی در توسعه فناوری 5G طی شد، گفت: اکنون 50 نفر در همراه اول مسلط بر فناوری 5G هستند در حالی که سال 93 و در برابر فناوری های قبلی مدت ها طول کشید تا بتوان بر KPI آن مسلط شد. آنتنی که در مشهد استفاده شد، تولید داخل بود. ارزشمند است که از یک تولیدکننده داخلی برای راه اندازی 5G استفاده شده است . قصد ورود به میدان مسابقه سرعت وجود ندارد زیرا در این صورت در حق 5G جفا شده است.

وی افزود: اگر قرار باشد کار بزرگی برای داخل انجام شود باید همه بخش ها دست به دست هم دهند تا به یوزکیس های واقعی و مورد نیاز دست یافت. در سایت هایی که راه اندازی می شود اگر هر مشترکی گوشی 5G داشته باشد و در پوشش این نسل قرار گیرد، می تواند از سرویس این نسل استفاده کند. اگر دوستان در رگولاتوری هر چه زودتر فرکانس های اختصاصی هر اپراتور در نسل پنجم را ارائه دهند، کار توسعه را با سرعت بیشتری پیش خواهد رفت.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام