برداشت یک درصدی فولاد مبارکه از زاینده رود در برابر افزایش سه برابری تولید

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، شهرام نخعی با بیان اینکه فولادمبارکه بزرگترین شرکت فولادساز است، گفت: تلاش این شرکت برای اجرای پروژه های بهینه سازی مصرف آب و کاهش برداشت آب خام از زاینده رود و کاهش مصرف آب در فرایندهای تولید، بزرگترین شرکت صنعتی را با رکورد کمترین میزان مصرف آب در میان شرکت های داخلی و خارجی معرفی می کند.

وی افزود: مصرف آب در فولاد مبارکه نسبت به متوسط مصرف آب شرکت های بزرگ فولادی جهان بسیار کمتر است. در فولاد مبارکه مصرف آب به ازای هر تن تولید حدود سه مترمکعب است و با سرمایه گذاری ۶۰۰ میلیارد تومانی در ایجاد شبکه فاضلاب، جمع آوری، تصفیه و بازچرخانی پساب ۹ شهر اطراف شرکت را تامین می کند. میزان ۳۰ درصد از آب مورد نیاز از محل بازچرخانی پساب های تصفیه شده شهرهای اطراف تامین می شود.

این مقام مسئول به اصلاح فرایند تولید و ایجاد سیستم بازچرخانی آب در فولاد مبارکه اشاره کرد و ادامه داد: فولاد مبارکه اولین کارخانه ای است که قبل از شروع فرایند تولید، اقدام به احداث تصفیه خانه پساب صنعتی کرد. فولاد مبارکه با افزایش بیش از سه برابری تولید، یک درصد از آب رودخانه را برداشت می کند که این میزان مصرف آب در بین تولیدکنندگان فولاد داخلی و خارجی یک شاخص و الگو محسوب می شود.

نخعی عنوان کرد: مقدار سهم مصرف آب در داخل ۹۶.۳۷ میلیارد مترمکعب در سال است که در این میان، کشاورزی سهم ۸۸.۸۳ درصد مصرف آب را دارد و مصرف شرب عمومی با  ۸.۳۳ درصد و مصرف آب در بخش صنعت ۲.۷۴ درصد است. فولاد مبارکه همزمان افزایش تولید را با کاهش مصرف آب پیش برده و با راه اندازی پروژه های بازچرخانی پساب های صنعتی در بین کشورهای جهان پایین ترین سرانه مصرف آب را دارد و با گسترش تصفیه خانه ها و جمع آوری پسابهای فاضلاب شهرهای مجاور مقدار آب مصرفی به حداقل ممکن رسیده است.

وی با اشاره به اینکه فولاد مبارکه طبق قرارداد می تواند ۴۰ میلیون مترمکعب آب دریافت کند، تصریح کرد: با استفاده از بازچرخانی و استفاده از پساب شرکت فولاد مبارکه ۲۰ میلیون مترمکعب از سهم را دریافت می کند. در خشکسالی سال ۹۷، فولادمبارکه با کاهش تولید، میزان آب مورد نیاز را به ۱۴ میلیون مترمکعب از سهم ۴۰ میلیون مترمکعبی کاهش داد. باید روند و رویه های سازگاری با محیط زیست در فولاد مبارکه و زیرمجموعه ها از جمله فولاد سبا الگوی صنایع و استان قرار گیرد تا شعار حفظ محیط زیست به منصه ظهور و عمل برسد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام