افتتاح دو طرح ملی و افزایش ظرفیت تولید خوراک پتروشیمی به ۱۱.۲ میلیون تن

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، بیژن زنگنه در جریان افتتاح دو طرح ملی وزارت نفت در ایلام و عسلویه و مربوط به توسعه میدان آذر و پتروپالایش کنگان با سرمایه‌گذاری ۲.۶ میلیارد دلاری که با حضور رئیس جمهور و به صورت ویدئو کنفرانسی برگزار شد ، گفت: وضعیت همه میدان‌های مشترک در مقایسه با همسایگان مناسب بوده و در میدان‌های نفتی غرب کارون ، ظرفیت تولید ایران از ۷۰  به ۴۰۰ هزار بشکه افزایش یافته است.

وزیر نفت افزود: طرح میدان آذر در دو مرحله اجرا شد. مرحله نخست تولید ۳۰ هزار بشکه در اردیبهشت ۹۶ و مرحله دومتولید ۶۵ هزار بشکه در دی سال جاری بود. به همین دلیل تولید انباشت تا این لحظه به ۳۶ میلیون بشکه رسید. یعنی هزینه ۱.۶ دهم میلیارد دلاری سرمایه‌گذاری در این طرح به دست آمده است.

این مقام مسئول ادامه داد: در این میدان ، تکمیل زنجیره ارزش پیش بینی شده و قرار است گاز همراه تولید میدان که گاز ترش پس از جداسازی به مرکز جمع آوری گاز دهلران منتقل و به همراه دیگر گاز‌های این منطقه جمع آوری و شیرین‌سازی و جدا‌سازی شود. بخشی از گاز‌ها به عنوان گاز طبیعی به شبکه می‌آید و بقیه به عنوان خوراک شرکت پتروشیمی یک میلیون تنی در حال احداث در دهلران مصرف خواهد شد.

زنگنه با اعلام اینکه قرار بود در سال جاری ۱۷ واحد پتروشیمی با سرمایه‌گذاری ۱۱.۴ میلیارد دلار و ظرفیت ۲۵ میلیون تن به بهره‌برداری برسد، گفت: پتروپالایش کنگان هم در عسلویه و کنار پالایشگاه مرحله ۱۲ پارس جنوبی است که با سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلار، دوازدهمین طرح مورد بهره برداری رسیده  با ظرفیت سالانه سه و نیم میلیون تن است.

وی افزود: این طرح در زنجیره تولیدات پتروشیمی به عنوان طرح مادر تولیدکننده خوراک است و با بهر‌ه‌برداری از این طرح و طرح‌های باقی مانده تا پایان سال، ظرفیت تولید خوراک به ۱۱.۲ میلیون تن می‌رسد . ارزش فروش سالانه هم حدود یک میلیارد دلار است که تا زمان بهره‌برداری از صنایع پایین دستی، مایعات آن صادر می‌شود و اتان تولیدی از این واحد به مصرف پتروشیمی‌های مستقر در عسلویه می‌رسد.

به گفته زنگنه، عملیات اجرایی یک طرح پتروشیمی بسیار بزرگ با سرمایه مرحله اول دو میلیارد دلاری هم امروز آغاز می‌شود .

انتهای پیام