تسویه اعتبارات کارگزاری ها تا پایان سال اختیاری است/ رفع دغدغه مالیاتی

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، روح الله میرصانعی از عدم هیچ گونه الزامی برای تسویه معاملات اعتباری سهامداران در کارگزاری ها خبر داد و به سنا گفت: طبق مقررات موجود در بازار 0سرمایه، کارگزاری های فعال الزامی برای تسویه اعتبارات در پایان سال مالی ندارند بنابراین هر شرکت کارگزاری در صورت تمایل می تواند تصمیم به تسویه اعتبارات مشتریان بگیرد یا مهلت بیشتری برای در اختیار داشتن اعتبارات به آنها دهد.

وی افزود: در قوانین وضع شده توسط سازمان بورس و در قراردادها و ضوابط کانون کارگزاران، الزامی برای تسویه اعتبارات کارگزاری ها وجود ندارد. در این راستا شرکت های کارگزاری می توانند با توجه به شرایط بازار سهام و وضعیت اختصاصی، مهلت بیشتری برای تسویه اعتبارات قائل شوند. طبیعتاً هر چقدر میزان تسویه اعتبارات بیشتر باشد، عملاً مشتریان موظف هستند برای بازپس دادن اعتبارات به فروش سهام اقدام کنند. به این ترتیب هر چه میزان تسویه اعتبارات بالاتر باشد، عرضه سهام تشدید شده و روند قیمتی سهام را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

میرصانعی با بیان اینکه هر چه توان اعتبارگیری مشتریان افزایش یابد، شاهد تقویت تقاضا از این سمت خواهیم بود، ادامه داد: این امر سبب می شود فشاری از سمت عرضه به بازار سهام وارد نشود. برخی شرکت های کارگزاری از بابت تبعات احتمالی مالیاتی نگرانی دارند و ترجیح می دهند در پایان سال، اقدام به تسویه داشته باشند. سازمان مالیاتی در این راستا بخشنامه ای مصوب کرده و هزینه اعتبارات برای کارگزاران را به رسمیت شناخته است. به این ترتیب دغدغه مالیاتی نیز برای کارگزاری ها رنگ باخته است.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام