بورس در یازدهمین روز نزول متوالی شاخص و بررسی دلایل رکود بازار سهام

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، شرکت مشاور سرمایه گذاری ابن سینامدبر (اماکو) با بررسی روند معاملات سومین روز کاری این هفته بازار سهام اعلام کرد: در جریان معاملات امروز، شاخص کل با کاهش 0.33 درصدی به سطح یک میلیون و 181 هزار واحد و شاخص هم وزن با کاهش 0.23 درصدی به  سطح 431 هزار واحد رسیدند.

بورس تهران برای یازدهمین روز متوالی با افت نماگر اصلی مواجه شد. موضوعات مرتبط با برجام، تحولات منطقه‌ای، مذاکرات ایران و آمریکا، کمبود نقدینگی و حتی از دید برخی از تحلیل گران افزایش عرضه اوراق دولتی از دلایل رکود بازار سهام هستند.

اکنون تداوم خروج پول حقیقی ادامه دارد و طولانی شدن روند اصلاحی بازار سهام بسیاری از فعالان بازار را خسته کرده بویژه سهامدارانی که به موجب کاهش نقدشوندگی بازار قادر به فروش سهام نیستند. دیروز رکودی‌ترین روز معاملاتی سال ۹۹ رقم خورد و ارزش معاملات خرد سهام در مجموع بورس و فرابورس نزدیک به ۲ هزار میلیارد تومان بود. از طرف دیگر سازمان بورس در یک جلسه شبانه، اقدام به تصویب و ابلاغ افزایش حد نصاب صندوق های سرمایه گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت در سهام کرد تا شاید درمانی برای زخم طولانی مدت بازار شود .

اتخاذ این تصمیم در معاملات امروز تنها باعث افزایش هیجانی تقاضا در تعداد محدودی از نمادها و جمع شدن صفوف فروش آنها شد. حال باید دید اثرات این تصمیمات شبانه در زمان باقی مانده تا انتهای سال جاری به چه میزان خواهد بود و اینکه سیاست‌گذار بورسی همچنان به تداوم دامنه نوسان نامتقارن اصرار خواهد داشت یا خیر.

در پایان معاملات امروز نماد‌های " فملی و شستا " بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل داشتند. ارزش معاملات بورس و فرابورس 5.5 و 1.9 هزار میلیارد تومان بود. بیشترین ارزش معاملات سهام امروز متعلق به نماد " فملی" به مبلغ  366 میلیارد تومان بود.

در گروه بانکی نمادهای " وبصادر، وبملت، وتجارت " به ترتیب با قیمت های منفی 1.66 ،1.37 و 1.89 درصد به کار پایان دادند. در گروه فلزات اساسی معاملات " فولاد، فملی" با قیمت های پایانی مثبت 1.49 و منفی 1.63 درصد به پایان رسیدند. نمادهای گروه پالایشی همچون" شبریز، شپنا، شبندر " با افزایش تقاضا همراه شدند. نماد "شتران" نیز پیش از شروع معاملات بابت افشای اطلاعات گروه الف متوقف شد. در گروه خودرویی معاملات "خودرو،خساپا" با فشار فروش ظاهر شدند و با صف فروش به کار پایان دادند.

وضعیت بازارهای جهانی و رقیب:

اولین روز هفته میلادی در بازارهای جهانی،  معاملات کامودیتی‌ها با نوسانات مثبت همراه شدند. مس اکنون در محدوده 9060 دلار، روی به 2784 دلار و هر انس طلا به 1746 دلار معامله می شود. هر بشکه نفت برنت به محدوده 65.42 دلار و قیمت نفت خام WTI  نیز به 62.46 دلار در هر بشکه رسیده است.

بررسی بازارهای رقیب نیز نشان می دهد نرخ هر دلار آمریکا در محدوده 25 هزار و 400 تومان معامله می‌شود. صرافی ملی نرخ دلار را 24 هزار و 781 تومان اعلام کرد. قیمت سکه نیز حدود 11 میلیون و 200 هزار تومان گزارش شده است.

بررسی چند رویداد:

صندوق‌های سرمایه‌گذاری در اوراق با درآمد ثابت ملزم به سرمایه گذاری حداقل و حداکثر 15 و 25 درصد از ارزش کل دارایی‌های صندوق در سهام شدند.

محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس بر ضرورت مدیریت رمزارزها تأکید کرد و گفت: وضعیت نامناسب بورس سبب شده برخی افراد به سمت رمزارزها و بازاری پرریسک حرکت کنند.

ناصر حکیمی معاون اسبق فناوری های نوین بانک مرکزی گفت: رمز ارزها دارایی با سودآوری و زیان بسیار بالا بوده و مردم اگر تحلیل تکنیکال ندانند، سرمایه را در معرض مخاطره قرار می‌دهند.

سازمان بورس تصمیم به محدودیت خرید سهام توسط کارگزاری ها و سبدگردان ها را شایعه خواند و اعلام کرد: سیاست حمایت از بازار سرمایه و سرمایه گذاران مشخص است .

قیمت پایه محصولات پتروشیمی از سوی دفتر توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی با کاهش بیش از ۱۴۰۵ ریالی به دلار ۲۳۹۰۰۷.۵ ریالی اعلام شد.

چهارشنبه هفته جاری ۱۰ درصد از سهام ریل پرداز نوآفرین در فرابورس واگذار می شود.

دبیر کل کانون کارگزاران بورس از نبود الزام برای تسویه اعتبارات مشتریان کارگزاری ها تا پایان سال خبر داد و گفت: شرکت های کارگزاری می توانند با سنجش شرایط بازار و مشتریان این موضوع را عملیاتی کنند.

مجلس، دولت را مکلف کرد هر سه‌ماه یک‌بار نسبت به ثبت و به‌روزرسانی کلیه اطلاعات شرکت‌های دولتی و بانک‌ها نظیر اطلاعات نیروی انسانی، بودجه و صورت‌های مالی در سامانه یکپارچه اطلاعات شرکت های دولتی و نهادهای عمومی غیر‌دولتی مستقر در وزارت امور اقتصاد اقدام کنند.

کاخ سفید اعلام کرد: واشنگتن از مخالفت ایران با برگزاری نشست درباره برجام با حضور آمریکا مأیوس شده اما در عین حال برای مذاکرات هدفمند با ایران درباره برجام آمادگی دارد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام