نشست تجاری سه روزه اروپا و ایران آغاز به کار کرد

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل یورونیوز ، نشست تجاری سه روزه اروپا و ایران امروز دوشنبه با قرائت پیام جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و سخنرانی پیمان سعادت مدیرکل اروپای غربی وزارت خارجه ایران به طور مجازی آغاز به کار کرد.

براساس این گزارش، در پیام بورل ضمن اشاره به علاقمندی شرکت‌های اروپایی برای تجارت با ایران ، اعلام شد: طی دو سال گذشته به دلیل تحریم‌های آمریکا، تنش منطقه و کرونا، سطح تجارت اتحادیه اروپا و ایران کاهش قابل توجهی داشته و باید بر لزوم فعال شدن بیشتر اینستکس (ساز و کار حمایت از مبادلات تجاری) تاکید شود.

همچنین در این پیام بر لزوم پایبندی کامل تمامی طرف‌های برجام به تعهدات تاکید و بار دیگر از ادامه تلاش‌های اتحادیه اروپا برای بازگرداندن آمریکا به برجام و انتقاد از ایران به ویژه در حوزه حقوق بشر اشاره شده است.

پیمان سعادت هم گفت:ارزش تجارت ایران و اروپا از ۲۱ میلیارد یورو در سال ۲۰۱۷ به ۴.۵ میلیارد یورو کاهش یافته که یکی از پیامدهای خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم‌های دو سال گذشته است که در عمل موجب خروج بسیاری از شرکت‌های اروپایی از ایران شده است. ایران از زمان برجام به دنبال گسترش روابط تجاری با اتحادیه اروپا بود ولی اتحادیه رویکرد غیرقانونی آمریکا را به چالش نکشید.

وی ادامه داد: اتحادیه اروپا به تازگی پیش نویسی طرحی را منتشر کرده که در آن تحریم‌های فرامرزی مانع جدی در زمینه سیاست‌گذاری و تحقق اهداف این اتحادیه عنوان و تاکید شده برای حفاظت از زیرساخت‌های تجاری و مالی این اتحادیه در برابر تحریم‌‌های فرامرزی باید سپری طراحی شود .

انتهای پیام