دستور پرداخت یک میلیارد دلار به کره جنوبی/ تکلیف FATF و سفرهای نوروزی

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، علی ربیعی در برنامه خبری امروز با رسانه ها ، درباره جلسه دیروز آژانس بین المللی گفت: پیشنهاد انگلیس ، فرانسه و آلمان برای برگزاری جلسه غیر رسمی و دعوت از آمریکا ، ابتکاری برای حل مسائل بود اما از نظر ایران ، زمان مناسبی برای این نشست نیست و بدون لغو تحریم‌ها، ادعای آمریکا مبنی بر اعتقاد به دیپلماسی ، لفاظی ریاکارانه است .

وی ادامه داد: شرکای برجام ، اول باید آمریکا را که 2.5 سال قبل از برجام خارج شده ، سر جا بنشانند و بعد وارد مباحث دیگر شوند. پیش از هر مذاکره ای باید نسبت به صداقت آمریکا در جدیت بازگشت به برجام مطمئن بود و تنها معیار ، گام‌های عملی است. بنابراین از هر اقدام برای سوق دادن آمریکا در اطمینان ایران استقبال می‌ شود و دیپلماسی ، تنها راه حل خروج از بن بست است .

واکنش به پیش نویس قطعنامه سه کشور علیه ایران

این مقام مسئول درباره پیش نویس قطعنامه سه کشور علیه ایران و رای گیری در جلسه جمعه شورای حکام آژانس هم توضیح داد: توقف اجرای پروتکل الحاقی بر اساس قانون مجلس، اقدامی توازن بخش بر مبنای بند ۳۶ برجام بود که به یک طرف حق می‌دهد در صورت عدم پایبندی طرف‌های دیگر به تعهدات، متقابلاً تعهدات را بطور جزئی یا کلی متوقف کند.

ربیعی ادامه داد: تصویب هر قطعنامه علیه ایران، قطعنا با واکنش مناسب و تصمیمات مقتضی مانند بازنگری در توافق‌نامه بین آژانس و سازمان انرژی اتمی همراه بود .

دستور پرداخت یک میلیارد دلار به کره جنوبی

وی با اشاره به ادامه پیگیری های بانک مرکزی برای آزادسازی منابع ارزی ایران در چند کشور ، افزود: پیگیری‌ها در روزهای اخیر سرعت بیشتری گرفته و تمایل کشورها برای همکاری بیشتر شده و گشایش‌هایی هم به وجود آمده است. به طوری که بانک مرکزی توافقاتی با کره جنوبی و عراق در مورد نحوه استفاده از منابع و مقاصد انتقال، انجام داده است.

ربیعی گفت: براساس آخرین مذاکرات، استفاده از منابع به صورت تدریجی خواهد بود و طبق تفاهم با کره جنوبی ، دستور پرداخت یک میلیارد دلار به بانک کره داده شده و در حال عملیاتی شدن است.

تکلیف دو لایحه FATF

سخنگوی دولت درباره تکلیف دو لایحه FATF  هم با اشاره به برگزاری چهار جلسه نمایندگان دولت با مجمع تشخیص مصلحت ، توضیح داد: مقرر است جمع بندی نقطه نظرات توسط وزیر اقتصاد به مجمع داده شود و با توجه به مصوبه مجلس و دستور قام معظم رهبری، نیازی به تصویب دوباره مجلس و هر گونه بحث جدی ندارد و امید است تصمیم مناسبی برای منافع ملی و زندگی اقتصادی مردم گرفته شود.

ربیعی با اعلام اینکه شهرهای قرمز و نارنجی حتما با محدودیت سفر مواجه خواهند شد از تصمیم جلسه شنبه ستاد ملی مقابله با کرونا درباره سفرهای نوروزی خبر داد.

 

انتهای پیام