شرط حمایت ۴.۵ میلیون سهامدار از ۶.۱ میلیون تازه وارد و کسب سود ۲۵ درصدی

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محسن خدابخش با بیان اینکه طرح حمایت صندوق توسعه بازار از سهامداران خرد بر ایجاد دید بلند مدت سرمایه گذاری در بازار سرمایه اثرگذار است به سنا گفت: این طرح در راستای حمایت از سهامداران خردی است که سال جاری وارد بازار شده اند.

از بین افرادی که از ابتدای سال، اولین معامله را انجام دادند و تعداد آنها به ۶.۱ میلیون نفر می رسد، حدود ۴.۵ میلیون نفر دارای پرتفوی کمتر از ۱۰ میلیون تومان هستند که در راستای رفع نگرانی ها و انتفاع این افراد از سود بازار سرمایه، مقرر شد اختیار فروش یک ریالی و با سررسید اردیبهشت ۱۴۰۱ منتشر شود.

در صورت تهیه این اختیار فروش با سبد دارایی فعلی و به شرط آنکه تا اردیبهشت ۱۴۰۱ از نظر تعدادی کاهش نیافته باشد، می توانند اقدام به افزایش و سپس مقدار اضافه شده را بفروشند ولی دارایی های فعلی باید حفظ شود. درصورت کاهش دارایی ها طی دوره کاهش ، کسی مشمول این طرح نخواهد بود.

در اردیبهشت ۱۴۰۱ اگر ارزش دارایی پرتفوی سهامداران خرد کمتر از ارزش دارایی ها به اضافه ۲۵ درصد بود مابه تفاوت آن به همه این افراد پرداخت خواهد شد. به عنوان مثال اگر امروز شخصی ۱۰ میلیون تومان دارایی داشته باشد و ارزش همین تعداد سهام بدون اینکه طی ۱۴ ماه کاهش دهد در اردیبهشت ۱۴۰۱ کمتر از ۱۲.۵ میلیون تومان باشد مابه تفاوت آن به این افراد پرداخت خواهد شد و اگر هم بیشتر از این رقم باشد سود آن برای سهامدار محفوظ خواهد بود.

کسانی که وارد این طرح شوند قاعدتا از یک بازدهی حداقل ۲۵ درصدی برخوردار خواهند بود و اگر هم در سررسید اردیبهشت ۱۴۰۱ ،  بازدهی بیشتری داشته باشند، متعلق به آنها خواهد بود.  نمادی در بورس تهران ایجاد خواهد شد تا افرادی که برای حضور در این طرح اعلام آمادگی می کنند این اختیار را تهیه کنند و البته تهیه این اختیار مانع از فروش نخواهد بود یعنی اگر این سهامداران در طول دوره احساس کردند قیمت بالا رفته و تصمیم به فروش بگیرند مختارند اما این اختیار از آنها سلب خواهد شد.

در تاریخ سررسید هم چه بسا ارزش این پرتفوی از بازدهی ۲۵ درصدی بالاتر باشد که در این صورت، باز در اختیار سهامدار است که این دارایی را نگه دارد یا اقدام به فروش کند که البته در صورت فروش، اختیار از آنها سلب خواهد شد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام