۸ پیشنهاد به رئیس جمهور آینده درباره بورس و اصلاح بخش‌های اقتصادی

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، صادق خلیلیان با ارائه ۸ پیشنهاد به رئیس جمهور آینده درخصوص اولویت اصلاح وضعیت بخش‌های اقتصادی و راهکار های حل مشکلات به فارس گفت: اولویت اول حمایت از تولید در بخش‌های صنعت و کشاورزی است تا با ایجاد یک جهش اقتصادی، تورم کنترل شود و نرخ بیکاری کاهش یابد.

اصلاح نظام بانکی و بورس، نحوه تعامل و ارتباط این دو با هم برای تامین مالی نیازهای مالی مردم و فعالان اقتصادی یکی از اولویت های دولت آینده باید باشد. بانک ها به سمت تامین نیاز نقدینگی کوتاه مدت مردم و بنگاه های اقتصادی کوچک و متوسط و بخش کشاورزی سازماندهی شوند و بورس وظیفه تامین مالی بلند مدت و بنگاه های اقتصادی بزرگ را داشته باشد.

نظارت بر شرکت های کارگزاری بورس و ساماندهی آنها نیز از اهمیت برخوردار است. نباید بانک ها و بورس محل رانت و فساد اقتصادی همچون چند سال اخیر باشند و نظارت بر عملکرد آنها در اولویت قرار بگیرد.

ایجاد بانک اطلاعات جامع خانوارها و فعالان اقتصادی ظرف یکسال در چارچوب برنامه هفتم توسعه بسیار ضروری است.

بودجه سالانه اعم از بودجه عمومی دولت و شرکت ها و موسسات دولتی بصورت عملیاتی تنظیم شود. وابستگی بودجه به نفت کاهش یافته و درآمدهای نفت و گاز به سمت اجرای طرح های عمرانی و زیرساختی با اولویت مناطق کمتر توسعه یافته سوق یابد.

اصلاح نظام اداری، کوچک سازی و چابک سازی، حذف دستگاه ها و قوانین موازی و مازاد، انتخاب مدیران بر اساس طی مراحل مدیریتی و از درون هر دستگاه بر اساس تخصص، سابقه کار، توانایی مدیریتی و پاک دستی انجام شود.

پرداخت یارانه های نقدی و غیر نقدی از طریق حذف هر نوع رانت قیمتی و ارزی بر اساس طرحی که در سال 97 به مسئولان عالی رتبه نظام توسط اینجانب و تعدادی از اساتید دانشگاهی ارائه شد با یک زمانبندی پنجساله (طی برنامه هفتم توسعه) ساماندهی شود.

گمرکات، مناطق آزاد و ویژه، بازارچه های مرزی و کولبران برای ساماندهی یک تجارت سالم و مبارزه با قاچاق کالا از اقدامات اولویت دار و ضروری دولت آینده برای ایجاد یک اقتصاد سالم و حمایت از تولیدات ملی اقدام کنند.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام