پرداخت سود ۲۰۰ هزارتومانی سهام عدالت تا دو هفته آینده و اطمینان به آینده بازار

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محمد علی دهقان دهنوی با اشاره به طرح های حمایتی و برنامه های مدنظر سازمان بورس برای حمایت از سهامداران خرد در شبکه خبر گفت: طرح های حمایتی متعددی برای سهامداران تدوین شده که در روزهای آینده رونمایی خواهد شد. از همین هفته طرح حمایت از سهامداران خرد اجرایی خواهد شد که می تواند نمونه ای مناسب برای تشویق به سرمایه گذاری غیرمستقیم باشد.

بر اساس این طرح، سهامداران خردی که ۱۲ اسفند (تاریخ مصوبه شورای عالی بورس) دارایی کمتر از ۱۰ میلیون تومان داشته باشند، مشمول این قانون خواهد بود. این گروه چنانچه پرتفوی را تا اردیبشهت سال ۱۴۰۱ تغییر ندهند و تا آن زمان بازدهی کمتر از ۲۵ درصد از بازار سهام دریافت کرده باشند، مابه تفاوت آن را از صندوق توسعه بازار دریافت می کنند. البته سهامداران برای برخورداری از این طرح ضمن حفظ سهام می توانند سهام جدید به پرتفوی اضافه کنند.

طبق برآوردها تعداد سهامداران خردی که در این طرح قرار خواهند گرفت بالغ بر ۴ میلیون نفر است و واحدهای صندوق های سرمایه گذاری و اوراق با درآمد ثابت در این طرح قرار نگرفته است.

احتمال افزایش ۵ هزار میلیارد دیگر به منابع صندوق توسعه‬ بازار

دو صندوق تثبیت بازار و توسعه بازار در بازار سرمایه فعالیت دارند. صندوق توسعه‬ بازار اکنون بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان دارایی دارد و به احتمال زیاد سال آینده نیز ۵ هزار میلیارد تومان به این رقم اضافه می شود تا نقش مناسبی برای حمایت، توسعه و رشد بازار سرمایه ایفا کند. هفته آینده نماد ویژه ای با  قیمت یک ریال بازگشایی می شود و سهامداران با پرتفوی زیر ۱۰ میلیون تومان می توانند با خرید یک سهم و پس از پالایش اطلاعات از طرح حمایتی بهره مند شوند.

اهداف نهاد ناظر بازار سرمایه

یکی از اهداف نهاد ناظر بازار سرمایه، حفظ آرامش است. هدف دیگر این است سهامداران خردی که زمان یا دانش کافی برای تحلیل ندارند،  غیرمستقیم در بازار سهام حضور داشته باشند و از کانال صندوق های سرمایه گذاری وارد شوند. بررسی ها نشان از آن دارد صندوق های سرمایه گذاری در زمان های رشد شاخص، افزایشی به مراتب بیشتر از متوسط بازار داشته و در زمان های افت نیز کاهش کمتری را تجربه کرده اند. آمارهای ۹ ماهه عملکرد شرکت های فعال در بازار سرمایه نشان می دهد سود حاصله سال جاری ۳ برابر زمان مشابه قبل است.

بازار سرمایه یک جزء مهم از اقتصاد است اگر انتظار برای رشد اقتصاد وجود دارد، آثار آن را در رشد بورس مشاهده خواهد شد. بررسی های نشان از کسب سود مناسب از بازار سهام در بازه زمانی بلندمدت دارد. به عبارت دقیق تر بازدهی بورس طبق مطالعات تطبیقی صورت گرفته به نسبت بقیه بازارهای رقیب بالا است. در هر بازه زمانی ۱۰ ساله، بورس نسبت به بقیه بازارها (طلا، ارز و مسکن)  بازدهی بالاتری داشته است.

هر چند در ابتدای سال جاری تعداد زیادی از سرمایه گذاران به بازار سهام و دیگر بازارهای رقیب ورود کردند که تمامی بازارها تا مقطعی با سوددهی بالایی برای سهامداران همراه بودند. این موضوع در ادامه متوقف شد و تمامی بازارهای سرمایه گذاری از جمله بورس با کاهش سود همراه شدند. برخی سهامداران نیز از سرمایه گذاری در بورس زیان کردند که امید است با بهبود شرایط و رونق آتی، سود به آنها تعلق گیرد.

پرداخت سود سهام عدالت تا پایان سال

مشمولان سهام عدالت دو روش را برای آزادسازی سهام انتخاب کردند. یک گروه روش غیرمستقیم را انتخاب کردند و مدیریت پرتفوی را به شرکت های سرمایه گذاری استانی واگذار کردند. گروهی دیگر مدیریت مستقیم را برگزیده که این سهم در پرتفوی آنها وارد شده است. سود سهام عدالت سال ۹۸ که از شرکت های سرمایه پذیر موجود در پرتفوی سهام عدالت تشکیل شده در حال تجمیع است. این رقم حدود ۲۰۰ هزار تومان برای آن دسته از سهامدارانی است که تمامی سهم را نگهداری کرده و هیچ سهمی نفروخته باشند.

تصمیم بر آن شده که سود سال ۹۸ نیز بصورت متمرکز به حساب دو گروه واریز شود و از سال آینده از طریق شرکت های سرمایه گذاری استانی برای سهامداران غیرمستقیم عدالت و از طریق شرکت ها به حساب سهامداران مستقیم عدالت واریز شود. تلاش بر این است تا پایان سال جاری این رقم به حساب سهامداران عدالت واریز شود. چنانچه سود چند شرکت نیز تجمیع نشود مابقی در سال آینده واریز خواهد شد.

ارتباط دو طرفه بین بانک ها و بازار سرمایه

ارتباط بین بانک ها و بازار سرمایه ارتباط دو طرفه است. بانک ها به عنوان یک نهاد مالی نماد آنها در بازار سهام معامله شده و شرکت های زیرمجموعه آنها نیز (تامین سرمایه ها، صندوق های سرمایه گذاری و کارگزاری ها) در بازار فعال هستند. به این ترتیب یک ارتباط سیستماتیک، قوی و دوسویه برقرار است. پیشتر بازار سرمایه به بانک ها کمک کرده است. اکنون حمایت بانک ها از بازار احساس می شود. برخی از بانک ها از طریق نهادهای مالی زیر مجموعه این موضوع را اثبات، منابع زیادی را برای حمایت از بازار سرمایه صرف و اعتبارات لازم را به کارگزاری های اعطا کردند. انتظار می رود برخی دیگر نیز مسئولیت پذیری را در قبال بازار سرمایه بالا ببرند.

اطمینان به آینده روشن بازار

چشم انداز بورس ، مثبت و امید است با رونق و توسعه ، بازار زیان سهامداران که گاه بیش از افت شاخص بوده ، جبران شود .علاوه بر حمایت ، یکی از پیشنهادات ، هدایت سرمایه گذاران به صندوق های سرمایه گذاری است. بازار سرمایه جز مهمی از اقتصاد بوده و با توجه به وضعیت نامناسب اقتصاد ، انتخابی هم جز بازار سرمایه نیست و باید از این طریق به رشد اقتصادی رسید. بنابراین باید مطمئن بود بازارسرمایه، روزهای بهتری خواهد داشت.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام