گرانی اینترنت صحت ندارد / رقم درآمد دولت و محل صرف + سهم شرکت مخابرات

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، احسان قاضی زاده هاشمی  با اعلام اینکه طبق مصوبه مجلس، حق امتیاز و حق سهم دولت از اپراتورهای مخابراتی 10 درصد افزایش یافته و به خزانه داری کل واریز می شود به خانه ملت ،گفت : در متن مصوب تصریح شده اپراتورهای ارائه دهنده خدمات اجازه افزایش تعرفه اینترنت مصرفی سال آینده را ندارند.

وی با انتقاد از دروغ پردازی برخی رسانه‌ها در خصوص مصوبه مجلس ، ادامه داد: همچنین منابع حاصل مازاد بر 6 هزار و 980 میلیارد تومان از حق سهم و حق متیاز ، صرف 6 موضوع مهم مانند توسعه زیرساخت اینترنت ثابت پرسرعت شرکت مخابرات ، حمایت از تولید محتوا در فضای مجازی و بین 3 تا 7 هزار میلیارد تومان تخمین زده می‌شود .

مجتبی رضاخواه هم گفت : واکنش رسانه‌های دولتی و برخی دیگر نشان می‌دهد دولت قصد داشت اینترنت را گران کند و هزینه را به گردن مجلس بیندازد اما تصمیم نمایندگان، اجازه این کار را به دولت داده نشد. خبر دروغی و سریالی برخی رسانه‌‎ها حاکی از این بوده که مجلس به جایی ورود کرده که آقایان از شفافیت نگران هستند.

وی ادامه داد: طبق مصوبه مجلس، درآمد سال آینده دولت از اپراتورها حداقل 11 هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود که 7 هزار میلیارد تومان سهم دولت و مابقی نیز در ذیل بندهایی تعریف شده به صورت شفاف برای مردم هزینه خواهد شد. این رقم با احتساب افزایش 10 درصدی حق امتیاز و حق سهم دولت از اپراتورها، حدود 14 تا 15 هزار میلیارد تومان تخمین زده می‌‎شود.

رضاخواه افزود: به طور مشخص این مازاد درآمد صرف سه موضوع مشخص در 6 بند خواهد شد. نخستین مورد، توسعه زیرساخت اینترنت پرسرعت ثابت و حدود 15 برابری اینترنت فعلی تهران است.موضوع دوم اجرای طرح‌های مربوط به محتوای فضای مجازی تحت نظر شورای عالی فضای مجازی به طور مشخص، توسعه شبکه ملی اطلاعات است.یکی دیگر از موضوعات مدنظر،حمایت از استارتاپ‌ها و اقتصاد دیجیتال در بستر شبکه ملی اطلاعات است

وی گفت: برخی از اینکه مجلس به حیاط خلوت ورود کرده و این پول را برای مردم هزینه خواهد کرد، ناراحت هستند. اگر واقعا این افراد دغدغه حق الناس دارند باید از این مصوبه و رویه مجلس خوشحال باشند .

خبر برخی رسانه ها

براساس این گزارش، برخی رسانه ها با اشاره به مصوبه مجلس در افزتیش ۱۰ درصدی حق‌سهم شرکت های اینترنتی ، اعلام کرده اند : سه هزار میلیارد تومان درآمد حاصل از این اقدام برای پرداخت به صداوسیما با هدف نظارت» بر محتوای فضای مجازی ، پرداخت به مخابرات ایران برای توسعه اینترنت خانگی برای مقابله و رقابت با اینترنت ماهواره‌ای SpaceX و تولید محتوا در فضای مجازی ، هزینه خواهد شد .

همچنین بندی از این تبصره که قبلا در مجلس تصویب شده بود و بر اساس آن هرگونه افزایش قیمت اینترنت را ممنوع اعلام کرده بود از مصوبه حذف شد. به نظر می‌رسد فشار تامین این ۳هزار میلیارد تومان از جیب مردم خواهد بود.

انتهای پیام