اثر سه عامل در افزایش تقاضای برخی نمادهای بنیادی و انتظار ورود نقدینگی

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، شرکت مشاور سرمایه گذاری ابن سینامدبر (اماکو) با بررسی روند معاملات سومین روز کاری این هفته بازار سهام اعلام کرد: در جریان معاملات امروز، شاخص کل با  افزایش2.07 درصدی به سطح یک میلیون و 199 هزار واحد و شاخص هم وزن با افزایش 0.28 درصدی به  سطح 432 هزار واحد رسیدند.

از معاملات دیروز و امروز می توان اینگونه برداشت کرد، عدم اجبار کارگزاران در تسویه اعتبارات، افزایش نصاب صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت و همچنین تصویب لایحه 1.9 تریلیون دلاری حمایتی در اقتصاد آمریکا که می‌تواند اثر روانی مهمی بر بازار جهانی و به دنبال آن عملکرد بازار سرمایه داشته باشد، توانسته باعث افزایش تقاضا در برخی نمادهای بنیادی شود بنابراین دور از انتظار نخواهد بود اگر در روزهای آتی بهبود تقاضا و ورود نقدینگی در نمادهای بزرگ به وقوع بپیوندد.

از سوی دیگر امروز بهای نفت خام برنت در پی حمله موشکی به تاسیسات آرامکو عربستان و خوش بینی به چشم انداز تقاضا با بهبود اقتصاد جهانی به بیش از 70 دلار در هر بشکه افزایش یافت و به دنبال آن نمادهای پالایشی همچون "شپنا، شبندر، شبریز و شتران" با افزایش تقاضا مواجه شدند و به صف خرید رسیدند.

در پایان معاملات امروز نماد‌های "فولاد، فملی، شستا " بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل داشتند. ارزش معاملات بورس و فرابورس 11 و 1.7 هزار میلیارد تومان بود. بیشترین ارزش معاملات سهام امروز متعلق به نماد " خساپا" به مبلغ  306 میلیارد تومان بود. 

در گروه بانکی نمادهای " وبصادر، وبملت، وتجارت " به ترتیب با قیمت های مثبت 2.2 ،4.8 و 2.4 درصد به کار پایان دادند. در گروه فلزات اساسی معاملات "فولاد، فملی" با قیمت های پایانی مثبت 5.35 و 3.17 درصد به پایان رسیدند. نمادهای گروه پالایشی همچون " شبریز، شپنا، شبندر " با افزایش تقاضا همراه شدند. در گروه خودرویی معاملات "خودرو ،خساپا" که در ابتدا با فشار فروش همراه بودند مورد استقبال اهالی بازار قرار گرفتند و آخرین قیمت معاملاتی آنها مثبت 2.5 و 1.36 درصد بود.

وضعیت بازارهای جهانی و رقیب:

اولین روز هفته میلادی در بازارهای جهانی،  معاملات کامودیتی‌ها با نوساناتی همراه شدند.  در معاملات امروز مس در محدوده 8858 دلار، روی به 2765 دلار و هر انس طلا به 1690 دلار رسید. هر بشکه نفت برنت در محدوده 70 دلار معامله می‌شود و قیمت نفت خام WTI  نیز به 66.5 دلار در هر بشکه رسیده است.

بررسی بازارهای رقیب نیز نشان می دهد نرخ هر دلار آمریکا در محدوده 24 هزار و 950 تومان معامله می‌شود. صرافی ملی نرخ دلار را 24 هزار و 370 تومان اعلام کرد. قیمت سکه نیز حدود 10 میلیون و 550 هزار تومان گزارش شده است.

بررسی چند رویداد:

قیمت پایه محصولات پتروشیمی از سوی دفتر توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی با کاهش بیش از ۱۶۸۲ ریالی به دلار ۲۳۷۳۲۵ ریالی اعلام شد.

رئیس سازمان بورس با اشاره به اثر حضور ۶۲ میلیون سهامدار بر توجه مقامات سیاسی و ارزیابی بازدهی صندوق های سرمایه گذاری، خواستار ورود مجلس به خرید و فروش رمز ارزها شد.

دبیرکل کانون نهاد‌های سرمایه‌گذاری ایران گفت: تغییر دامنه نوسان کوتاه‌مدت بود و پس از یک ماه بازنگری می‌شود.

عراقچی معاون سیاسی وزیر خارجه گفت: اگر آمریکا در ادعا برای بازگشت به برجام جدی است، راه آن ساده است به توافقی که از آن خارج شده، بازگردد و به تمامی تحریم‌ها علیه ایران خاتمه دهد.

مجتهد شبستری عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: هفته آینده در صحن علنی مجمع تشخیص درباره FATF بحث خواهد شد و در صورت پذیرش، تصویب لوایح FATF مشروط خواهد بود.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام