نقش منفی صف های خرید و فروش سهام و پیشنهادی برای حذف پدیده ناخوشایند

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، بزرگترین عاملی که بورس را به سمت سفته بازی و ایجاد شایعات و عدم تعادل می کشاند ، صف های خرید و فروش هستند . تشکیل صف ایجادکننده اطلاعات ساختگی در ذهن فعالان بوده که در اشتراک گذاری در بین جامعه فعال بازار سرمایه به بزرگنمایی و قوی تر شدن شایعات کمک می کند . بنابراین قیمت هدف با ارزش واقعی سهم ، اختلاف زیادی پیدا می کند.

از طرفی دستیابی به سهم یا فروش آن به کسانی تعلق می گیرد که سریع تر از دیگران بتوانند نوبت گیری در صف انجام دهند. آن هم نه بر اساس تحلیل .

بر همین اساس بزرگترین کمک برای واقعی شدن بازار سهام ، جلوگیری از پدیده صفی نشینی سهام است و بهترین راهکار برای این امر ، تغییر ملاک قیمت مرجعی است که نوسان روزانه سهام حول این قیمت انجام شود .

همچنین برای جلوگیری از تشکیل صف ، لازم است قیمت مرجع را از حالت ساکن در تمام روز به حالت متغیر در هر لحظه تغییر کند تا حد بالا و پایین قیمت سهم ، پیوسته در نوسان بوده و عددی نباشد که ایجاد صف کند. در حال حاضر قیمت مرجع سهام بر اساس قیمت پایانی روز قبل تعیین می شود و اگر به جای قیمت پایانی روز قبل ، قیمت پایانی لحظه ای ملاک قیمت مرجع باشد که نوسان 5 درصدی حول آن انجام شود عملا ، صف ها از بین می رود و قیمت ها بر مینای کشش برای تغییر، نوسان خواهند کرد .

روزبه معین زاده / کارشناس بازار سرمایه /[email protected] 

انتهای پیام