آمار تولید محصولات ایران خودرو ، ساپیا و پارس خودرو در سال ۹۹ اعلام شد

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، آمار تولید محصولات سه شرکت ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو در سال گذشته براساس اطلاعات سامانه کدال بررسی و با میزان تولیدات در سال مشابه قبل مقایسه شد.

بررسی تولید محصولات ایران خودرو

براین اساس، ایران خودرو در سال ۹۹ بالغ بر ۴۸۰.۳ هزار دستگاه خودرو شامل ۳۴۶.۵ هزار دستگاه در گروه پژو، ۵۵.۲ هزار دستگاه در گروه سمند، ۱۳ هزار و ۳۰ دستگاه رانا و ۵۵.۳ هزار دستگاه دنا، ۹۴ دستگاه دانگ‌فنگ، ۴.۹ هزار دستگاه هایما، ۴.۷ هزار دستگاه در گروه وانت و سایر محصولات، ۱۸۱ دستگاه پژو ۲۰۰۸ و ۱۵۳ دستگاه تارا به عنوان خودروی نوبرانه تولید کرده است.

جمع تولیدات این خودروساز در سال ۹۹ در هم‌سنجی با سال ۹۸ (تولید ۳۹۳.۸ هزار دستگاه خودرو) رشد ۲۱.۹۷ درصدی نشان‌ می‌دهد.

بنابراین گزارش، از آنجایی که اعمال استانداردهای ایمنی و استانداردهای ۸۵ گانه جدید، تولید پژو ۴۰۵ بنزینی را با افزایش همراه می‌کرد، دیگر تولید آن مقرون به صرفه نبود و از ۲۲ مرداد پس از ۲۷ سال تولید این محصول در ایران‌ خودرو بنابر تصمیم‌ شورای عالی استاندارد متوقف شد.

بررسی تولید محصولات سایپا

سایپا نیز در سال گذشته ۳۱۷.۳ هزار دستگاه خودرو شامل ۵۰.۴ هزار دستگاه در خانواده پراید، ۲۳۶.۹ هزار دستگاه در خانواده تیبا، ۱۰ دستگاه سراتو، ۱۲۴ دستگاه آریو، ۲۹۰ دستگاه چانگان CS۳۵ و ۲۷.۴ هزار دستگاه وانت پراید (سایپا ۱۵۱) و ۱.۷ هزار دستگاه شاهین به عنوان محصول جدید و نوبرانه تولید کرد.

این خودروساز طی این مدت ۳۶۲ دستگاه خودروی کامل (CBU) به سایر کشورها صادر کرد و جمع تولیدات در مقایسه با سال ۹۸ (تولید ۳۶۳.۳ هزار دستگاه خودرو) افت ۱۲.۶۷ درصدی نشان می‌دهد.

بررسی تولید محصولات پارس‌خودرو

مجموع تولیدات پارس‌خودرو در سال ۹۹ به ۱۰۳ هزار و ۵۵ دستگاه شامل ۲.۹ هزار دستگاه در گروه رنو، ۳.۹ هزار دستگاه در گروه برلیانس، ۲۳.۷ هزار دستگاه در خانواده ایکس ۱۰۰ (پراید)، ۹.۷ هزار دستگاه کوئیک معمولی، ۵۴.۵ هزار دستگاه در گروه کیو ۲۰۰ و ۸.۱ هزار دستگاه در گروه اس۲۰۰ (ساینا) رسید.

مجموع تولیدات این خودروساز در هم‌سنجی با سال ۹۸ (تولید ۱۰۶ هزار و ۷۲ دستگاه خودرو) با افت ۲.۸۴ درصدی همراه بوده است.

بنابراین گزارش، بنابر تصمیم‌ شورای عالی استاندارد، تولیدات خانواده پراید (به غیر از سایپا ۱۵۱ یا همان وانت پراید که وزارت صنعت برای رفع کمبودها در حوزه وانت تداوم تولید آن را خواستار شده بود) از ابتدای مرداد به دلیل ناتوانی در پاس کردن استانداردهای ۸۵گانه در دو گروه سایپا و پارس‌خودرو متوقف شد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام