عامل کاهش ارزش معاملات بورس و نقدشوندگی + تشدید وضعیت با انتخابات

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، شرکت مشاور سرمایه گذاری ابن سینا مدبر (اماکو) با بررسی روند معاملات سومین روز کاری این هفته بازار سهام اعلام کرد: در جریان معاملات امروز، شاخص کل با کاهش 0.53 درصدی به سطح یک میلیون و 262 هزار واحد و شاخص هم وزن با کاهش 0.22 درصدی به  سطح 438 هزار واحد رسیدند.

ارزش معاملات و به دنبال آن نقدشوندگی سهام بسیار کاهش یافته و این موضوع باعث نا امیدی سهامداران و تلاش آنها برای خروج سریع تر از بازار شده است. عده زیادی از تحلیلگران معتقدند عامل اصلی این وضعیت نابسامان دامنه نوسان است و سیاست‌گذار حتی با وجود تاکید شورای عالی بورس مبنی بر تصمیم‌گیری درخصوص افزایش دامنه نوسان، همچنان کاری انجام نداده و به بهانه فراهم نبودن زیرساخت‌ها، وضعیت فعلی را به بازار تحمیل کرده است.

از طرفی پیش رو بودن انتخابات ریاست جمهوری به عنوان یکی از عوامل تاثیرگذار بر آینده بازار و غیر قابل پیش‌بینی بودن تفکرات گروه اقتصادی جدید تا حدودی ریسک سرمایه‌گذاری در بورس را بالا برده و وضعیت فعلی را تشدید می کند.

در پایان معاملات امروز نماد‌های "فولاد و فملی" بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل داشتند. ارزش معاملات بورس و فرابورس 4.1 و یک هزار میلیارد تومان بود. بیشترین ارزش معاملات سهام امروز متعلق به نماد " شپنا" به مبلغ  306 میلیارد تومان بود. 

در گروه بانکی نمادهای " وبصادر، وبملت، وتجارت " به ترتیب با قیمت های منفی 1.92، 1.94 و 1.75 درصد به کار پایان دادند. در گروه فلزات اساسی معاملات " فولاد و فملی" با قیمت های منفی 1.59 و 1.3 درصد به پایان رسید. این دو نماد پیش از پایان بازار مورد توجه معامله گران قرار گرفته و آخرین قیمت معاملاتی آنها مثبت بود. معاملات نمادهای گروه پالایشی  همچون " شتران، شبریز و شبندر " گرچه با قیمت پایانی منفی پایان یافتند لکن با افزایش تقاضا همراه شدند و آخرین قیمت معاملاتی آنها مثبت بود. در گروه خودرویی معاملات "خودرو ، خساپا" با فشار فروش همراه بودند و با صف فروش نیز به پایان رسیدند.

وضعیت بازارهای جهانی و رقیب:

در معاملات امروز بازارهای جهانی، هر انس طلا به 1728 دلار رسید. هر بشکه نفت برنت در محدوده 63.73 دلار معامله می‌شود و قیمت نفت خام WTI  نیز به 60.47  دلار در هر بشکه رسیده است. سایر بازارهای جهانی همچون بازار فلزات اساسی بابت عید پاک همچنان تعطیل است.

بررسی بازارهای رقیب نیز نشان می ­دهد نرخ هر دلار آمریکا در محدوده 24 هزار و 900 تومان معامله می‌شود. صرافی ملی نرخ دلار را 24 هزار و 449 تومان اعلام کرد. قیمت سکه نیز حدود 10 میلیون و 670 هزار تومان گزارش شده است.

بررسی چند رویداد:

قیمت پایه محصولات پتروشیمی از سوی دفتر توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی با کاهش بیش از ۱۷۵۹ ریالی به دلار ۲۲۶۵۴۳ ریالی اعلام شد.

اوراق گواهی اعتبار مولد (گام) بانک صادرات با سررسید ۳۱ تیر سال ۱۴۰۰ جمعاً به مبلغ دو هزار میلیارد تومان جهت تامین نیازهای سرمایه در گردش بنگاه های متقاضی در بورس درج شد.

محمد مهدی مفتح نماینده مجلس خواهان تخصیص ۲۰ هزار میلیارد تومان از سهام دولتی و درآمد مالیاتی برای جبران بخشی از زیان سهامداران حقیقی شد .

سرمایه گذاری مسکن جنوب با سرمایه ۷۰ میلیارد تومانی در بازار دوم معاملات فرابورس درج شد تا در صف عرضه اولیه ۱۵ درصدی سهام بایستد.

به پیشنهاد سازمان حمایت، نرخ دستمزد تصفیه شکر خام به ازای هر کیلوگرم از 217 به 400 تومان افزایش یافت.

عباس مقتدایی نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه مفاد پیش‌نویس تفاهم‌نامه ایران و چین توسط تهران پیشنهاد شد، گفت: در مرحله قرارداد، مفاد باید در مجلس و شورای نگهبان تصویب شود.

رابرت مالی نماینده آمریکا در امور ایران گفت: آن دسته از تحریم‌های ایران که با برجام مغایرت دارد باید لغو شوند. بازگشت ایران به توافق با پایبندی کامل در دستور کار است.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام