گزارشی جالب از ۱۰۰ توافق محرمانه چین به ارزش ۳۶.۶ میلیارد دلار

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، روزنامه دی ولت آلمان بدون اشاره به توافق اخیر ایران و چین اعلام کرد: محققان موسسه مطالعات اقتصادی دانشگاه کیل آلمان به ۱۰۰ توافق مالی محرمانه به ارزش ۳۶.۶ میلیارد دلار، بین چین و ۲۴ کشور در حال توسعه دست یافتند که شامل بندهای کاملا ناعادلانه‌ای می‌شوند. پکن از طریق این توافقات حاکمیت دولت‌ها را می‌رباید و آن‌ها را به استثمار می‌کشد.

بر اساس این گزارش، طبق بررسی ها، چین در این توافقات بندهایی را قرار می دهد که از طریق آن کشورها را از نظر سیاسی تحت سلطه در می آورد و شرط اجرای این توافقات را مخفی ماندن آن اعلام می کند.

بر اساس محاسبات دانشگاه بوستون از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۹ چین تقریبا نیم تریلیون دلار به کشورهای در حال توسعه وام اعطا کرده است. ارزش این وام‌ها تقریبا با بانک جهانی برابری می‌کند. بزرگترین وام گیرندگان شامل کشورهایی مانند پاکستان، ونزوئلا و آنگولا بوده اند. این قراردادها شامل بندهایی بوده اند که وام گیرنده را از علنی کردن شروط و گاه حتی وجود قراردادها منع می کند.

نکته قابل توجه، شرایطی است که طرف چینی از طریق آن می تواند قرارداد را فسخ کند. به عنوان مثال در برخی توافقات، قطع روابط دیپلماتیک با چین به عنوان پیش فرض و نقض قرارداد طبقه بندی شده است.

تغییرات سیاسی در کشور گیرنده هم می تواند باعث نقض قرارداد شود. به طوری که دولت بدهکار موظف است بلافاصله کل مبلغ وام را بازپرداخت کند.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام