بازگشت کامل ایران به برجام در صورت لغو همه تحریم ها

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، علی ربیعی با اشاره به برگزاری نشست برجامی امروز وین گفت:  این نشست فرصتی برای تبادل نظرات همه طرف ها درباره نحوه و زمانبندی بازگشت به تعهدات است. برجام در آغاز فرایند احیا قرار دارد اما در آینده نزدیک، تحریم‌های یکجانبه و ناقض توافق و مقررات بین المللی به پایان می رسد و آمریکا راهی جز خاتمه دادن به رفتارهای قانون‌شکنانه ندارد.

وی افزود: موضع ایران کاملاً روشن است و هیچ مذاکره ای با آمریکا انجام نخواهد داد اما در صورت لغو همه تحریم ها و پس از راستی آزمایی در ازای پایبندی طرف های برجامی به تعهدات کامل باز می گردد و اقدامات جبرانی را متوقف خواهد کرد. 

این مقام مسئول ادامه داد: در حال حاضر به نتایج این نشست خوش‌بین یا بدبین نیستیم اما در مسیر درستی قدم گذاشته‌ایم و در صورتی که اراده، جدیت  و صداقت آمریکا به اثبات برسد، می‌تواند نشانه خوبی برای آینده ای بهتر برای توافق و اجرای کامل آن باشد. امید است دولت بایدن به وعده ها عمل کند تا ناامنی ها و مشکلاتی که قانون شکنی های قبلی آمریکا در منطقه ایجاد کرده بود رفع شود.

ربیعی با اشاره به فرا رسیدن روز ملی فناوری هسته ای گفت: طی دهه های گذشته، ایران با نگاه بلندمدت به منابع انرژی و توسعه اقتصادی، توجه به تولید انرژی هسته‌ای را در دستور کار قرار داد و به همت دانشمندان در زمینه توسعه صلح آمیز این فناوری در حوزه های مختلف از جهان عقب نمانده است.

وی افزود: برجام گام بلندی برای به رسمیت شناساندن حق مدنی شهروندان ایرانی در جهان بوده که با هدایت مقام معظم رهبری و ایستادگی مردم ، دشمنان را به هراس انداخته و طرح امنیتی سازی برنامه های صلح‌آمیز هسته ای ایران را ناکام گذاشته است.

سخنگوی دولت ادامه داد: طبق گزارش سازمان انرژی اتمی،ایران همواره در جهت گسترش صلح آمیز فعالیت های هسته ای بوده و تاکنون ۶ زنجیره کامل IR۲M در نظنز، دو زنجیره کامل IR۴ و یک زنجیره کامل IR۶  با ظرفیت ۱۶۵۰۰ SWU نصب شده که قبل از برجام ۱۳۰۰۰ SWU بوده است.

ربیعی اضافه کرد: ایران در زمینه مبارزه با کرونا هم از دنیا عقب نمانده و با وجود همه محدودیتها و مشکلات، عملکرد قابل قبولی داشته‌ و در تولید واکسن در زمره چند کشور جهان قرار دارد. با وجود همه موانع و محدودیت ها، ۸۰ درصد کادر درمان واکسینه شده‌ و واکسیناسیون سایر افراد و گروه‌های پرخطر هم بر اساس پروتکل‌های ارائه شده وزارت بهداشت، مرحله به مرحله در حال انجام است.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام