نتیجه مثبت دور ‌اول جلسه کمیسیون برجام با رضایت همگانی + مواضع طرف ها

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، اولین جلسه حضوری کمیسیون مشترک برجام با حضور نمایندگان ایران ، انگلیس ، فرانسه ، آلمان ، چین و روسیه به همراه هیات آمریکایی در وین اتریش برگزار شد که با رضایت طرفین و ادامه گفت وگو ها در روز جمعه همین هفته 20 فروردین همراه شد.

براساس این گزارش، همچنین دو جلسه کارشناسی کمیسیون مشترک برجام با هدف رایزنی های فنی در حوزه رفع تحریم و هسته ای تشکیل شد و قرار است جنبه‌های فنی و جزئیات مسائل مربوط به لغو تحریم ها و مسائل هسته ای بررسی و نتیجه به کمیسیون مشترک گزارش شود که در سطح معاونان وزارت خارجه کشورها تشکیل می شود.

مواضع ایران و تکذیب یک شایعه

در این رابطه عباس عراقچی‌ معاون وزات خارجه گفت: لغو تحریم ها ، اولین و ضروری ترین اقدام برای احیای برجام است و ایران آمادگی کامل دارد به محض رفع تحریم ها و پس از راستی آزمایی ، اقدامات جبرانی را متوقف و به اجرای کامل برجام برگردد .

وی نتیجه دور اول جلسه کمیسیون مشترک برجام را مثبت ارزیابی دانست و افزود: دور نخست مذاکرات ، سازنده بود و طرفین در وین خواهند ماند تا جلسه دیگری در روز جمعه برای رفع تحریم ها و اقدامات برجامی ایران برگزار شود . در این میان هرگونه توافق برای آزادسازی یک میلیارد دلار از پول ایران در ازای توقف غنی‌سازی 20 درصد ، تکذیب می شود .

عراقچی ادامه داد: جدیت در اعضای برجام قابل مشاهده بود و اینکه آمریکا تا چه حد جدی است بستگی دارد که در عمل چگونه رفتار می کند. هیچ مذاکره ای هم با آمریکا حتی در مورد برجام هم نخواهد شد چه رسد به موضوعات غیربرجام.  منتظر برخورد آمریکا با کشورهای ۴ +۱ و جدیت را در رفع تحریم ها خواهیم ماند اما اگر جدیتی نباشد طبیعی است که وقت را تلف نخواهیم کرد.

علی شمخانی دبیر شورای‌عالی امنیت ملی هم در توئیتر اعلام کرد: فارغ از اینکه اروپا، اراده یا توان مجاب‌سازی آمریکا برای لغو یک‌باره همه تحریم‌ها و بازگشت واشینگتن به تعهدات خود را داشته باشد یا نه، امکان ورود ایران به مذاکرات فرابرجامی تحت هیچ شرایطی وجود نخواهد داشت.

مواضع آمریکا از زبان سخنگوی وزارت خارجه و نماینده ویژه

جن ساکی سخنگوی کاخ سفید هم گفت :  اولین روز مذاکرات از مجرای شرکای اروپایی برگزار شد و انتظار می رود روندی طولانی در پیش باشد اما راه دیپلماتیک بهترین راه پیش رو است. در این میان نحوه بازگشت ایران به تعهدات و اقدام آمریکا از مهمترین موضوعات گفتگوها است. با این حال آمریکا منتظر اقدامی نیست و اجازه می‌دهد گفتگوها ادامه یابد.

وی ادامه داد: خروج ترامپ از برجام سبب شد توان هسته‌ای ایران بسیار کمتر در معرض دید قرار داشته باشد.

رابرت مالی نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران هم که در وین حضور دارد ، گفت: بازگشت آمریکا به برجام برای حفظ منافع حیاتی بوده و پیش‌ بینی می شود مذاکرات در صورت موضع حداکثری هر یک از طرفین به مشکل برخورد اما اصل این گفت و گو راه درستی است.

وی روند بازگشت طرفین به تعهدات توافق هسته ای را طولانی و سخت دانست .

نظر رییس کمیسیون مشترک برجام

انریکه مورا رییس کمیسیون مشترک برجام هم با رضایت از نتیجه جلسه اول در توییتر اعلام کرد : اتحاد و همت برای روند مشترک دیپلماتیک با تشکیل دو گروه تخصصی در زمینه اجرای تعهدات هسته‌ای و لغو تحریم‌ها وجود دارد. به عنوان هماهنگ‌کننده، تماس‌های جداگانه‌ با تمام طرف‌های مربوطه از جمله آمریکا افزایش خواهم یافت .

رضایت روسیه و فرانسه

میخائیل اولیانف نماینده دائم روسیه در آژانس انرژی اتمی هم نتیجه این نشست را مثبت ارزیابی کرد و در توییتر اعلام کرد : نشست کمیسیون مشترک برجام موفقیت‌آمیز بود. دو گروه در سطح کارشناسی (درباره لغو تحریم‌ها و موضوعات هسته‌ای) موظف شدند اقدامات ملموسی را که باید از سوی واشنگتن و تهران برای احیای کامل برجام اتخاذ شود، شناسایی کنند. این گروه‌ها بلافاصله آغاز به کار کردند.

سخنگوی وزارت خارجه فرانسه نیز گفت: فرانسه از آغاز مجدد مذاکرات هسته‌ای در وین استقبال می‌کند. این رایزنی‌ها باید فوراً به حصول توافقی برای اقدامات لازم برای بازگرداندن ایران و آمریکا به پایبندی کامل به توافق هسته‌ای منتهی شوند.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام