دلایل نماینده مجلس برای عرضه محصولات خودروسازان در بورس کالا

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، مصطفی طاهری درباره قیمت‌گذاری خودرو و روش عرضه در بازار گفت: اصلی ترین مشکل این بازار، اختلاف قیمت کارخانه و بازار آزاد و عدم تعادل عرضه و تقاضا است که می تواند از طریق افزایش تولید و واقعی کردن تقاضاها برای رساندن کالا به دست مصرف‌کننده واقعی، حل شود. براین اساس پیشنهاد می شود در شرایطی که اختلاف قیمت خودرو به حد مشخصی رسید و نیاز بازار افزایش یافت، فروش کالا از طریق بورس کالا انجام شود.

وی افزود: در این روش قیمت پایه خودرو تعیین و فروش آن طبق روشی انجام می شود که بر اساس نیاز خانوار باشد و اختلاف قیمت به حداقل یا به صفر می‌رسد. در نتیجه تقاضا متعادل می‌شود و کالا با قیمت کارخانه به دست مشتری می‌رسد.

این نماینده مجلس ادامه داد: در این روش برای فروش زودتر از ۳ سال هم حدود ۳۰ درصد قیمت خودرو مالیات در نظر گرفته شده و امکان فروش وجود ندارد. خودرویی که به قیمت بازار خریداری شده باشد، عملا تقاضا را کاهش می دهد. ممکن است نخست رقابت در بازار ایجاد شود ولی به مرور به ثبات می رسد.

طاهری با اشاره به مابه‌‌التفاوت ایجاد شده، گفت: اختلاف قیمت باید یا به دولت پرداخت شود و یا در اموری نظیر حمل و نقل عمومی و کمک به تولیدکننده هزینه شود یا به تولید کننده تعلق یابد. این طرح به صحن علنی مجلس ارسال شده و بعد از بررسی با طی مراحل و تایید شورای نگهبان به مرحله اجرا می رسد. خودروسازان هم با این طرح موافق هستند.

وی افزود: متخصصان بورس کالا هم برای ایجاد بستر اعلام آمادگی کرده‌اند. شورای رقابت در اجرای این طرح حضور دارد و کف عرضه در نظر گرفته می‌شود و امکان قصور و ورود واسطه به بازار وجود ندارد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام