شکر فعلا گران نمی شود / مصوبه افزایش ۵۰ درصدی قیمت نان هنوز اعلام نشده

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، صدیف بیک‌زاده درباره افزایش قیمت جهانی شکر و تاثیر آن بر بازار داخلی به ایلنا گفت : فعلا افزایش قیمتی در مورد شکر نداریم.درست است قیمت جهانی شکر افزایش یافته و گروه ارزی آن از سال 98 از 4200 تومان به ارز نیمایی رسیده اما چون شرکت بازرگانی دولتی ذخایر شکر داشت و با توجه به کمتر بودن قیمت تولید داخلی از قیمت جهانی، فعلا تعدیل قیمتی اتفاق نیافتاده است.

وی افزود: تا زمانی که ذخایر راهبردی ادامه داشته باشد این روند ادامه دارد. باید دید بعد از اتمام یا به حداقل رسیدن این منابع وضعیت به چه شکلی خواهد بود. اگر برنامه‌ای برای افزایش قیمت وجود داشته باشد رسما اعلام می شود.

این مقام مسئول ادامه داد: با حذف ارز دولتی، واردات برنج در فروردین سال جاری نسبت به سال 98 حدود 90 درصد کاهش داشته‌ که 15 تا 20 درصد از محل افزایش تولید داخلی جبران شده اما مصرف سرانه  15 تا 20 درصد یعنی حدود 5 تا 6 کیلوگرم به علت افزایش قیمت کاهش یافته است.

بیک‌زاده درباره افزایش قیمت نان هم گفت: اگر قرار باشد قیمت نان افزایش یابد باید رسما در کارگروه ساماندهی گندم، آرد و نان مصوب شده و توسط استانداران ابلاغ شود. هنوز به وزارت صنعت چنین موضوعی اعلام نشده و هر افزایش قیمتی خلاف مقررات است.

وی افزود: از آنجا که محصولات کشاورزی تابع شرایط اقلیمی و بخش وارداتی آنها مانند روغن، برنج و شکر تابع شرایط بین‌المللی هستند، کارگروه تنظیم بازار به طور هفتگی برنامه‌ها را رصد و متناسب با تغییرات انجام شده در منابع تامین کالاها در برنامه‌ریزی‌ها تجدیدنظر می‌کند. برای مثال تعرفه‌ها یا سود بازرگانی را تغییر می‌دهد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام