ادعای خروج ۳۰۰ هزار میلیاردی از بورس صحت ندارد / نگران اظهارات غیرحرفه‌ای

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،  فرهاد دژپسند در حاشیه جلسه شورای گفت‌ وگوی دولت و بخش خصوصی درخصوص رشد اقتصادی در سال جاری گفت: در دو ماه ابتدای سال نسبت به مدت مشابه سال گذشته صادرات غیرنفتی 48 درصد رشد داشت. مصرف برق شرکت های تولیدی و بنگاه‌های اقتصادی رشد کرده که نشان می‌دهد نسبت به سال گذشته وضعیت پرتحرک‌تری دارند.

توسعه زیرساخت‌ها به رونق بخش تولید کمک می‌کند و سال جاری امید است  تامین ارز واردات از طریق صادرات غیرنفتی انجام شود و بنیه تولید داخل افزایش یابد. 7 میلیارد دلار واردات جایگزین صورت گرفته و ظرفیت تولید داخلی با کمک شرکت‌های دانش بنیان افزایش یافته است.
خوشبختانه با تکیه بر تولید دانش بنیان در بسیاری از نیازمندی‌های مبارزه با ویروس کرونا نه تنها به خودکفایی رسیده بلکه توان صادراتی یافته‌ که اینها نتیجه تعامل دولت و بخش خصوصی است.

نگران اظهار نظرهای غیرحرفه‌ای !

مدتی است راجع به بازار سرمایه کمتر صحبت می‌کنم. این بازار ملاحظات خاص دارد و یکی از دلایلی که کمتر ورود می‌کنم این است که نگران اظهار نظرهای غیرحرفه‌ای هستم. سرمایه فٌرار است و اظهارنظرهای غیرحرفه‌ ای آسیب می‌رساند. بازار سرمایه دو رکن بازار بدهی و بازار سهام دارد و نکته دیگر اینکه روش‌‌ها و ابزارها برای ورود و خروج متعدد است اینکه در این شرایط حساس هر جمله‌ای تفسیر به رای شود و به بازار سرمایه آسیب رساند، مورد انتقاد قرار گرفته است.

وقتی در قانون بودجه، دولت مکلف شد 95 هزار میلیارد تومان واگذاری‌ داشته باشد اینکه آن را در بازار سرمایه انجام داد نکته مثبتی است. یعنی بازار سرمایه به درجه‌ای از بلوغ رسیده که می‌تواند مبنا قرار گیرد اما قرار نیست همه این را بصورت شناوری و خرد واگذار کرد. زیرا شناوری و خرد ممکن است در این شرایط آسیب بزند. لذا تصمیم گرفته شد روش‌ها تنوع یابد. ضمن اینکه با تحقق این هدف مانع ایجاد مشکل برای بازار از طریق مازاد عرضه شد. هنوز افراد آمادگی ورود به بازار سرمایه را دارند اما حواشی نباید بوجود آید. زیرا برخی از مطالب مطرح شده مانند عرضه اوراق دولت به بازار سرمایه آسیب می‌زند.

بازار بدهی رقیب بازار سهام نیست

لزوما بازار بدهی رقیب بازار سهام نیست و این دو می‌توانند مکمل هم کارکرد داشته باشند. لذا دولت باید امکان اعمال مدیریت را برای سهامدار فراهم کند. خریدار اوراق سال گذشته عمدتا کسانی بودند که نمی‌توانستند از لحاظ قانون و مقررات در بازار سهام وارد شوند و لذا تنها گزینه آنها بازار بدهی بود.

بازار سرمایه ، رکن اساسی اقتصاد است و تنها راه تامین مالی دولت نیست. بنابراین سال گذشته از 680 هزار میلیارد تومان تامین مالی از اقتصاد، کمتر از 20 درصد توسط دولت صورت گرفته و 80 درصد دیگر توسط بخش خصوصی انجام شده است. اختلاف نظری بین وزات اقتصاد و یکی از دستگاه‌ها در رابطه با قیمت گذاری اقلام بورس کالا وجود داشت که دولت تصمیم گرفت مر قانون اجرا شود و هر کالایی که در بورس کالا هست هیچگونه دخالتی در قیمت‌گذاری آن صورت نگیرد.

بورس محل رقابت سیاسی نیست

بازارسرمایه بازار رقابت سیاسی نیست لذا نامزدها نباید حرف‌هایی بزنند که قابلیت اجرا ندارد و نوع گفتارها نباید تخریب کننده فضای عمومی اقتصاد باشد. در این زمینه هم وزارت اقتصاد در زمینه‌ بورس، مالیات و خصوصی‌سازی بیانیه‌ای کلی ارائه کرده است. بسیاری از مواردی که توسط نامزدها مطرح می‌شود درست نیست از جمله اینکه گفته شده دولت 300 هزار میلیارد تومان از بورس برای بودجه دولت تامین مالی کرده که از اساس اشکال دارد و چنین چیزی نیست.

همه ارقامی که در مورد اوراق وجود دارد در بورس نبوده و همه واگذاری‌های صورت گرفته نیز این نبود. لذا نمی‌دانم این اطلاعات را چه کسانی به نامزدها می‌دهند. اینکه گفته شده نسبت مالیات به بودجه کاهش یافته، بسیار غیرحرفه‌ای است. سال 99 یک ریال از بانک مرکزی برای تامین مالی دولت استقراض نشد.

وزارت اقتصاد لایحه جامعی برای مالیات‌های مستقیم تدوین کرده و سال 98 به دولت فرستاد و در صحن هم مطرح شد و بررسی آن همزمان با بودجه 1400 و از دستور خارج شد که پیگیری خواهد شد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام