احتمال تزریق ۳ دوز واکسن برای هر ایرانی

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،  مصطفی قانعی در برنامه‌ای تحت عنوان"چالش کرونا و برون رفت از آن به کمک واکسن تولید داخل در دولت ۱۴۰۰" اعلام کرد:  در حال حاضر ۷ واکسن در مرحله پیش بالینی هستند اما صدور مجوز برای واکسن برکت کووایران صادر شده و سه میلیون دوز تا پایان ماه جاری تولید خواهد شد.

تولید این واکسن می‌تواند مشکل عدم واردات دارو را حل کند و راهی برای برون رفت از این مسئله باشد. بر اساس تحقیقات انجام شده ، می‌توان دوزهای بعدی واکسن‌های وارداتی را با نوع داخلی تزریق کرد. به عنوان مثال واکسن‌های آسترازنکا و اسپوتنیک را می‌توان با واکسن‌های مشترک انستیتو پاستور و کوبا تزریق کرد.

تا پایان تیر ، مرداد، آبان و آذر سال جاری ۱۱، ۲۱ و ۳۰ میلیون دوز واکسن داخلی به تولید می رسد.

باید ظرفیت واکسیناسیون را به روزی یک میلیون دوز رساند تا در صورت تولید واکسن‌های داخلی تزریق به تاخیر نیفتد. در هر صورت تا پایان آبان و آذر تزریق از تولید داخل انجام می‌ شود اما باید این تولیدات توسط دولت پیش خرید شود. زیرا ممکن است سناریوی سه دوز واکسن اجرایی شود.

دولت باید قابلیت خرید و تزریق واکسن را داشته باشد که باید این موضوع در برنامه بودجه سال جاری گنجانده شود تا با خرید واکسن به فکر تأمین دارو و واکسیناسیون بود.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام