افزایش بی سابقه ارزش روبل روسیه در پی اعمال سیاست حذف دلار

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از راشاتودی، افزایش قیمت نفت در بازار جهانی و تلاش‌های دولت روسیه برای کنار گذاشتن دلار از اقتصاد باعث شد، ارزش روبل به بالاترین میزان در 11 ماه گذشته برسد. به طوری که در معاملات امروز به 72 روبل در برابر دلار رسیده است.

بر اساس این گزارش، افزایش نرخ سود از سوی بانک مرکزی روسیه هم در این مسیر اثرگذار بود. در حالی که نرخ بهره اوراق قرضه دولتی آمریکا، طی هفته گذشته کاهش یافت اما بهره اوراق روس‌ها افزایش یافت.

لیام پیچ کارشناس اقتصادی آمریکا در این خصوص گفت: با توجه به روند افزایش قیمت نفت در بازار جهانی و نرخ بهره اوراق قرضه دولتی روسیه ارزش روبل جای رشد بیشتری دارد.

وی افزود: نشست امروز ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه با جو بایدن، باعث افزایش بیشتر ارزش روبل شده است. چراکه احتمال می رود به افزایش سطح همکاری‌ها و روابط دوجانبه منجر شود.

از ماه مارس تاکنون بانک مرکزی روسیه سه بار نرخ سود را افزایش داد تا بتواند از افزایش تورم جلوگیری کند. تنها در ماه گذشته، روس‌ها 5 میلیارد دلار از دارایی‌های صندوق ثروت ملی را به دیگر دارایی‌ها تبدیل کردند و قرار است طی ماه آینده سهم دلار از این صندوق به صفر برسد.

این تصمیم بخشی از سیاست مسکو برای کاهش وابستگی به دلار و به حداقل رساندن آسیب‌پذیری اقتصاد در برابر تحریم‌های غرب است.

هفته گذشته هم وزارت اقتصاد روسیه از برنامه برای جایگزین کردن دلار با یورو در معاملات خارجی خبر داد.

به گفته یوری بوریسوف معاون نخست وزیر روسیه به زودی قراردادهای نفتی به دلار متوقف می شود.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام