پیش بینی تداوم صعود شاخص بورس بستگی به تغییر چند عامل دارد

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، نوید قدوسی درباره وضعیت روزهای اخیر بازار سهام که با رشد شاخص به حوالی کانال 1.3 میلیون واحدی و بهبود معاملات و افزایش امیدها به آینده همراه شده به ایرنا گفت: پیش بینی تداوم روند صعودی بورس، وابسته به تغییرات عوامل موثر بر بورس مانند قیمت های جهانی، دلار و تولید و فروش شرکت ها طی هفته ها و ماه های آینده است.

وی ادامه داد: درصورت فرض افزایش سودآوری شرکت ها ، قیمت سهام ظرفیت رشد با شیبی معقول و منطقی را دارد اما رشد بازار را نمی توان در برخی از سهام و به صورت دستوری تعیین کرد. چرا که روند بازار بر مبنای عرضه و تقاضا است . در این میان می توان با افزایش دامنه نوسان و در نهایت حذف کامل این متغیر ، ضمن فراهم کردن کاهش هیجان های مثبت و منفی و حذف صف های خرید و فروش از انحراف بیشتر معاملات جلوگیری کرد تا فعالان بر اساس ارزندگی سهام تصمیم گیری کنند.

این کارشناس افزود: علاوه بر این تعادل معاملات باید اقداماتی برای اصلاح دستورالعمل‌های بازارگردانی انجام و خلاقیت در بازارگردانی بیشتر شود. چرا که فعالیت بازارگردان ها نباید فقط محدود به عرضه صف خرید و جمع آوری صف فروش بوده و باید با فعالیت های فراتر، زمینه ساز افزایش نقدشوندگی و حجم معاملات شوند. نهادهای بالاتر از سازمان بورس مانند وزارت اقتصاد هم زمینه قابل پیش بینی بودن قیمت دلار ، قوانین تجاری و حجم تجارت خارجی را فراهم کنند .

قدوسی گفت : در این صورت ، می توان شاهد کاهش ریسک بازار سرمایه و افزایش اعتماد سرمایه گذاران به بورس شد. اگر هم قرار بر افزایش سهام یا شاخص بورس باشد باید به صورت آهسته و پیوسته صورت گیرد.

انتهای پیام