نتایج جلسه خروج صنعت سیمان از بحران و وعده عرضه اجباری در بورس کالا

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، مصطفی طاهری در خصوص نشست اخیر کمیسیون صنایع و معادن مجلس با موضوع وضعیت بحرانی صنعت سیمان بعد از قطع برق و با حضور نمایندگان وزارت صنعت و بازارسرمایه به سنا گفت: در این نشست مدیران شرکت های سیمانی اعلام کردند به دلیل قطع برق، قادر به فعالیت مانند سابق نیستند و تولید کاهش یافته است. نماینده وزارت صنعت هم عرضه بخشی از سیمان در بورس کالا را عامل ناتوانی در کنترل قیمت بازار آزاد دانست و نمایندگان بورس کالا هم ، گزارشی از روند و نحوه عرضه سیمان ارایه کردند.

وی افزود: مقرر شد ضمن اقدامای برای وصل برق کارخانه‌ها تا حد امکان ، همه سیمان تولیدی در بورس کالا به فروش رود تا مشخص شود عرضه و تقاضای واقعی این محصول چه میزان است. بنابراین بزودی سایر تولیدکنندگان که هنوز وارد بورس کالا نشده‌اند پذیرش می شوند تا با افزایش عرضه به تقاضا پاسخ و قیمت ها از نظام دستوری خارج شود.

این نماینده ادامه داد: متأسفانه جهش قیمت سیمان در مورد محصولات دیگر مانند میلگرد و حتی مرغ رخ داده اما قیمت‌ها باید به وضعیت قبل برگردد و مجلس اجازه نخواهد داد به مردم جفا شود. این درحالی است که سیمان در بورس کالا حتی تا 10 تن نیز عرضه شده و پیمانکاران خرد می‌توانند از بورس کالا خرید کنند .

طاهری ادامه داد: موضوع مهم این است که نمی توان مشکلات بازار را از چند مسیر حل کرد. نمی‌شود عرضه سیمان را به دو بخش داخل بورس کالا و خارج از آن تقسیم کرد. قطعاً شفافیت بورس از بازار سنتی بیشتر بوده و خریداران و فروشندگان هر محصولی از بورس، قابل رصد هستند و زمینه نظارت بر بازار سیمان از مسیر بورس مهیا است. در این شرایط که نیاز به سیمان زیاد است، کارخانه های بخش خصوصی، خصولتی و دولتی هم باید با تمام ظرفیت کار کنند.

به گفته وی، نمی‌توان برای سود بیشتر، نیاز مردم را گروگان گرفت. باید عرضه به‌اندازه تقاضا و بیشتر از آن باشد تا قیمت ها متعادل شود. بنابراین بزودی عرضه ها در بورس کالا اجبارا" افزایش می یابد.

انتهای پیام