پایین ترین رقم تولید نفت ایران طی ۴۰ سال اخیر ثبت شد

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، اداره اطلاعات انرژی آمریکا در گزارشی جدید اعلام کرد: ایران در سال میلادی ۲۰۲۰ به دلایلی چون افت اقتصاد جهانی در نتیجه شیوع کرونا و تحریم ها ، روزانه کمتر از دو میلیون بشکه نفت تولید کرد که پایین ترین رقم طی ۴۰ سال اخیر است.

براساس این گزارش، ایران ذخایر نفت و گاز طبیعی فراوانی دارد که در پایان سال گذشته شامل ۲۵ و ۱۲ درصد از ذخایر نفت خاورمیانه و جهان بود. در این میان هر چند ایران از مشارکت در توافق محدودیت عرضه اوپک پلاس معاف شده اما از تحریم های آمریکا متاثر شده و به گفته بیژن زنگنه وزیر نفت سابق،  ایران به دلیل تحریم ها با کاهش ۱۲۰ میلیارد دلاری درآمد نفتی روبرو شد.

تولید و صادرات نفت ایران از زمان خروج آمریکا از برجام در سال ۲۰۱۸ و احیای تحریم ها، متاثر شده و در چند ماه نخست سال ۲۰۱۹ ،حدود ۲.۶ میلیون بشکه در روز و بعد از پایان معافیت ها به حدود ۲.۱ میلیون بشکه در روز کاهش یافت. همچنین بیش از نیمی نفت و میعانات صادراتی ایران در سال ۲۰۲۰ با نام نفت کشورهای دیگر  به چین صادر شد.

با این وجود همه امیدها برای دستیابی به توافق جدید برجام از بین نرفته و امیر عبداللهیان وزیر پیشنهادی خارجه دولت جدید ایران ممکن است به توافقی برسد که دولت قبل موفق به انعقاد آن نشد .

انتهای پیام