وزیر اقتصاد خواهان ایجاد ۵ تغییر اساسی در صنعت بانکداری شد

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، احسان خاندوزی در همایش بانکداری اسلامی که برای دو روز با عنوان بانکداری اسلامی با نگاهی به بیانیه گام دوم انقلابی ، برگزار می شود، گفت : نظام بانکداری حول ۵ محور است. محور اول خلق پول و پشتیبانی از تولید بوده که حدود ۹۷ درصد به بانک‌ها مربوط بوده و این سؤال مطرح است که آیا این نقدینگی از طریق اعتباراتی که بانک‌ها ارائه می‌کنند معطوف به بخش تولید و کارآفرینان است یا وارد بخش غیر مولد می‌شود؟ آیا بانک‌ها از قدرت خلق پول برای ساختن استفاده می‌کنند یا برای تخریب اقتصاد؟

وی ادامه داد: محور دوم، حکمرانی شرکتی بانک‌ها و نظارت بر سیستم بانکی بوده و موضوع این است که آیا مدیر و سیاستگذار بانکی، پول جدید و نقدینگی در دست را صرف ساخت فروشگاه‌ها و مراکز تجاری ، صرف ایجاد حباب در بازار ثانویه می‌کند یا در جای درست به کار می‌گیرد؟ اینجاست که مقوله نظارت مطرح است ولی نباید مقام سیاست گذار و ناظر ، یکی باشد.

این وزیر افزود: فناوری‌های جدید مانند پول دیجیتال ،نظارت را هم برای مدیران بانکی و هم برای مقام ناظر فراهم کرده و این امکان را به بانک مرکزی می‌دهد تا با کنترل جریان پول از مواردی چون پولشویی و فرار مالیاتی جلوگیری کند.

خاندوزی گفت : محور سوم کسب و کار بانکی بوده که گاهی معطوف به اعطای تسهیلات به بخش تولید می شود که اقدامی مثبت است اما گام مؤثرتر، تأمین اعتبار زنجیره ارزش و نیاز به یک تغییر است.  چهارمین محور ، تفکیک عملکرد نهادی و کارکردی بین بانک‌ها است که باید بین انواع بانک‌های تجاری و توسعه‌ای و... از دو منظر کارکردی و نهادی ، تفکیک قایل شد .

وی ادامه داد: محور پنجم هم شامل فراگیری یا شمول مالی و عدالت در نظام بانکی است که وثیقه محور بوده و ثروتمندان بر فقرا ترجیح داده می‌شوند. چرا که در برابر امکان ثروتمندان در تامین وثیقه ، نیازمندان از اعتبارات محروم می‌شوند. بنابراین در این مورد نیز باید تغییری اساسی صورت گیرد و مانند کشورهای توسعه یافته و 70 کشور باید فراگیری یا شمول مالی اجرا شود.  مقدمات تدوین سند ملی فراگیری مالی ، آماده شده و باید برای اجرا گام برداشت .

انتهای پیام