پیش بینی اوپک از تاخیر افزایش تقاضا برای نفت از سه ماه چهارم به سال آینده

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، اوپک در گزارش ماهانه پیش بینی کرد تقاضا برای نفت در سه ماه چهارم سال ۲۰۲۱ به ۹۹.۷۰ میلیون بشکه در روز می رسد که ۱۱۰ هزار بشکه در روز کمتر از پیش بینی ماه گذشته است.

براساس این گزارش ، افزایش شیوع کرونا دلتا، چشم انداز تقاضا برای نفت در سه ماهه پایانی سال جاری را تیره کرده است. در نتیجه برآورد تقاضا برای نفت در نیمه دوم سال میلادی جاری ، کمتر شده و روند احیای بیشتر تقاضا برای نفت تا نیمه اول سال ۲۰۲۲ به تاخیر افتاد.

دولت ها، کشورها و بازرگانان به دقت روند احیای تقاضا برای نفت را پس از ریزشی که در سال ۲۰۲۰ داشت، دنبال می کنند. روند آهسته تر احیای تقاضا، قیمت ها را در معرض کاهش قرار داده و این دیدگاه را تقویت می کند که تاثیر همه گیری ممکن است روی الگوهای مصرف برای مدت طولانی تر یا همیشگی تاثیر بگذارد.

نفت برنت پس از انتشار گزارش اوپک بالای ۷۳ دلار در هر بشکه معامله شد. قیمت نفت برنت از ابتدای سال میلادی جاری تاکنون بیش از ۴۰ درصد رشد کرده که تحت تاثیر امیدها به احیای اقتصادی و کاهش عرضه اوپک پلاس حاصل شده است.

با وجود بازبینی نزولی اوپک از میزان تقاضا در سه ماهه چهارم، اوپک اعلام کرد تقاضا برای نفت جهان در کل سال ۲۰۲۱ به میزان ۵.۹۵ میلیون بشکه در روز معادل ۶.۶ درصد رشد می کند که عملا تغییری نسبت به پیش بینی ماه پیش این گروه ندارد.

پیش بینی میزان رشد تقاضا در سال ۲۰۲۲ به ۴.۱۵ میلیون بشکه در روز افزایش داده شد در حالی که برآورد گزارش ماه گذشته اوپک ۳.۲۸ میلیون بشکه در روز و برآورد منابع اوپک در نشست اول سپتامبر  ۴.۲ میلیون بشکه در روز بود.

روند احیای تقاضا برای نفت در سال ۲۰۲۲ اکنون قویتر فرض می شود. با افزایش نرخ واکسیناسیون، انتظار می رود وضعیت شیوع کرونا بهتر مدیریت شود و فعالیتهای اقتصادی و رفت و آمد به سطح پیش از همه گیری برگردد.

با وجود تغییرات اخیر در برآورد اوپک، این گروه همچنان بالاترین رشد تقاضا برای نفت را در میان سه سازمان پیش بینی کننده نفت پیش بینی می کند. آژانس بین المللی انرژی رشد تقاضا برای نفت را به میزان ۵.۳ میلیون بشکه در روز و اداره اطلاعات انرژی آمریکا پنج میلیون بشکه در روز پیش بینی می کند.

اوپک پلاس در حال تسهیل تدریجی محدودیت عرضه ای کم سابقه ای است که از ماه مه سال ۲۰۲۰ به اجرا گذاشت و کشورهای عضو این گروه در ژوییه موافقت کردند تولیدشان را به صورت جمعی ماهانه ۴۰۰ هزار بشکه در روز در فاصله اوت تا دسامبر افزایش دهند و این برنامه را در نشست اول سپتامبر تایید کردند.

گزارش ماهانه اوپک نشان داد تولید این گروه در اوت ۱۵۰ هزار بشکه در روز رشد کرد و به ۲۶.۷۶ میلیون بشکه در روز رسید.

انتهای پیام